Biznes

Wróć

ZUS zakończył wysyłanie listów – i to przed terminem

2019-08-16 11:01:36
Trzy tygodnie wcześniej Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył wysyłkę ważnych listów. Ostatnie powinny dotrzeć do klientów urzędu, jeśli jeszcze to się nie stało, to korespondecnji należy spodziewać się nie na dniach.
KK
ZUS wysyłał listy do swoich klientów

ZUS zajmował się w ostatnim czasie m.in. wysyłką listów, w których znajdowała się Informacja o Stanie Konta Ubezpieczonego. W sumie przekazano ich 18,5 mln. Ostatnia korespondencja powinna niebawem trafić do klientów ZUS.

- Wysyłka Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego to jedna z największych, jeżeli nie największa, akcja wysyłkowa w naszym kraju. Fakt, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych kończy ją przed terminem i to trzy tygodnie przed terminem jest dowodem na pełen profesjonalizm naszej instytucji – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS i dodaje: - Standard instytucji zaufania publicznego, poza bieżącą i bezpośrednią obsługa klientów, budują także tego typu akcje informacyjno-edukacyjne, bo taką właśnie akcją jest wysyłka IOSKU.

We wtorek (13.08) ZUS przekazał na Pocztę Polską ostatnią transzę 200 tysięcy listów z Informacją o Stanie Konta Ubezpieczonego. Łącznie urząd wysłał 18,5 mln nieco ponad 2 mln osób odebrało IOSKU drogą elektroniczną, za pośrednictwem własnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Akcja wysyłki listów, zgodnie z planem, miała zakończyć się 31 sierpnia.

- Teraz najważniejsze jest to, żeby nasi klienci przeczytali list, a nie odłożyli go na bok. Ten list zawiera bowiem bardzo istotne informacje o przyszłości naszych klientów, przyszłości emerytalnej. Nikt za nas tej przyszłości nie zbuduje, ważne więc by tą przyszłość starać się kształtować. Ten list ma m.in. służyć temu celowi – mówi prof. Gertruda Uścińska.

Co zawiera korespondencja?

Przekazana informacja o stanie konta w ZUS odwzorowuje stan naszych finansów na koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych na 31 grudnia 2018 r. i obejmuje zwaloryzowane kwoty: kapitału początkowego i składek na ubezpieczenie emerytalne za okres od 1999 do 2017 r. Warto podkreślić, iż w kwotach tych uwzględniono już tegoroczną czerwcową waloryzację ze wskaźnikiem 109,2%. Klienci odkładający składki w tzw. II filarze w ZUS dowiedzą się z listu również jak wygląda stan ich subkonta. Obok kwoty ogólnej, stan subkonta oraz kwota przekazana przez ZUS do Otwartego Funduszu Emerytalnego (jeżeli klient odkłada jeszcze środki w OFE) przedstawione są z wyróżnieniem składek, które należało odprowadzić i które zostały rzeczywiście odprowadzone. W większości przypadków obie kwoty są tożsame.

Każdy ubezpieczony, który ma minimum 35 lat otrzyma informację o Stanie Konta Ubezpieczonego oraz symulację hipotetycznej emerytury obliczoną z samego tylko konta ubezpieczonego oraz z konta i subkonta w ZUS. Warto przypomnieć, iż urząd stosuje 2 warianty takich wyliczeń. Pierwszy z nich uwzględnia dalszą pracę, aż do osiągnięcia wieku emerytalnego przy wpływie składek w uśrednionej wysokości z dotychczasowych lat pracy. Z kolei drugi zakłada, iż kończymy już aktywność zawodową i więcej nie odkładamy składem.

- Pamiętajmy przy tym, że te wyliczenia to tylko pewna prognoza, która będzie się zmieniać wraz z podejmowanymi w naszym życiu decyzjami co do dalszej kariery zawodowej – mówi rzeczniczka ZUS.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl