Aktualności

Wróć

Zobacz, jak budują nowy odcinek drogi ekspresowej S19 warty 326 mln złotych [ZDJĘCIA]

2023-12-06 07:30:36
Budimex po raz pierwszy realizuje jeden z podlaskich odcinków drogi ekspresowej S19. Widoczne są już pierwsze fundamenty oraz podpory mostów, których łącznie będzie siedem.
Budimex S.A.
Wokół inwestycji S19 dużo się dzieje. Niedawno rozstrzygnięto przetargi na odcinki z Sokółki do Czarnej Białostockiej (24,1 km), z Czarnej Białostockiej do Białystok Północ (13 km) oraz z Białystok Północ do Dobrzyniewa (9 km). O szczegółach i wyłonionych wykonawcach pisaliśmy tutaj: Finał trzech przetargów S19 na północ od Białegostoku. Które firmy zwyciężyły?.

Teraz możemy podejrzeć, jak prezentuje się plac budowy 9-kilometrowego fragmentu S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód (z węzłem) oraz 2,16-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 66, która zostanie ‎przebudowana w zakresie umożliwiającym skomunikowanie z drogą ekspresową‎. Za ich budowę odpowiada Budimex, a wartość kontaktu opiewa na kwotę około 326 milionów złotych.

[zdjecie]94247[/zdjecie]

W ramach zadania - poza zaprojektowaniem i budową S19 oraz DK66 - wykonane będzie połączenie istniejącej drogi krajowej nr 19 poprzez wybudowanie ‎łącznic oraz ronda, które zostanie zlokalizowane przed wjazdem do Bielska Podlaskiego od strony Białegostoku.

W ‎zakres robót drogowych wchodzi również:
- budowa Węzła ‎Bielsk Podlaski Północ z łącznicami,‎
- węzła Bielsk ‎Podlaski Zachód ‎z dwoma średnimi rondami stanowiącymi ‎elementy węzła‎,
- skrzyżowania typu ‎rondo, ‎łączące projektowane ‎przełożenie DK66 z ‎istniejącą drogą krajową 66.‎

Łącznie w ramach inwestycji ‎ma także powstać siedem wiaduktów, siedem przepustów ekologicznych i dwa przejścia dla zwierząt.‎ Oprócz ‎wymienionych prac inwestycja będzie obejmowała wykonanie‎ ‎obwodu drogowego na Węźle Bielsk Podlaski ‎Zachód‎ wraz z budynkami, parkingiem oraz magazynem soli.‎

‎- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować ten projekt zgodnie z najwyższymi standardami. Pojawiły się już ‎pierwsze podpory i fundamenty obiektów mostowych, a roboty mostowe w kolejnych dniach będą systematycznie ‎postępowały. S19 to istotny fragment Via Carpatia, a co za tym idzie, wielkie ułatwienie komunikacyjne i ważna ‎trasa zarówno z lokalnej, jak i międzynarodowej perspektywy. Cieszymy się, że nasze know-how i kompetencje ‎infrastrukturalne mogą być wykorzystywane w tak istotnych projektach ‎– mówi Robert Gromala, dyrektor kontraktu w Budimex SA.‎

[zdjecie]94244[/zdjecie]

Obecnie trwające prace związane są z realizacją wzmocnień, ‎wykonaniem wykopów oraz nasypów, ‎przebudową kolizji elektrycznych, wodociągowych, sanitarnych, teletechnicznych, ‎gazowych. W ramach realizacji ‎zadania do wykonania będzie około 410 tysięcy m3 wykopów, 590 tysięcy m3 nasypów, 30 tysięcy m3 ‎‎wymian, co daje ponad ‎‎jeden milion m3 robót ziemnych. Przy robotach bitumicznych zostanie zużytych ponad 175 tysięcy ton ‎‎mas bitumicznych.‎

Całość drogi ekspresowej S19 ma być częścią międzynarodowego połączenia drogowego Via Carpatia łączącego ‎Europę Północną i Południową. Ma ona liczyć 570 km długości i będzie przebiegać od przejścia granicznego z ‎Białorusią w Kuźnicy Białostockiej do granicy ze Słowacją w Barwinku.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl