Aktualności

Wróć

Zielone światło dla Trasy Niepodległości. Powstaną dwupoziomowe skrzyżowania i nowy tunel

2016-03-04 17:32:46
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dotyczącą budowy Trasy Niepodległości.
Justyna Fiedoruk
Można będzie szybko objechać centrum

Dzięki ten inwestycji podróżujący będą mogli łatwo i szybko objechać centrum miasta od jego zachodniej strony.

- Na największą inwestycję drogową, którą planujemy w tej perspektywie finansowej, uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach jej realizacji. To oczywiście nie koniec uzyskiwania stosownych pozwoleń czy decyzji administracyjnych, aczkolwiek jest to bardzo istotna decyzja, otwierająca pod względem formalnym możliwość budowy Trasy Niepodległości - mówi zastępca prezydenta Adam Poliński.

Dzięki Trasie Niepodległości białostoczanie zyskają alternatywną drogę, pozwalającą ominąć centrum Białegostoku. Inwestycja umożliwi także mieszkańcom przybiałostockich gmin szybsze i łatwiejsze poruszanie się po mieście bez konieczności wjeżdżania do centrum.

- Trzy trasy: Trasa Generalska, Trasa Niepodległości i ulica Ciołkowskiego mają kluczowe znaczenie do tego, by w przyszłości ruch na terenie miasta był jak najbardziej płynny - zarówno dla ruchu osobowego, ale też co istotne - dla przewożenia towarów czy świadczenia usług związanych z prowadzeniem działalności prowadzonych na terenie Białegostoku bądź sąsiednich gmin - uważa zastępca prezydenta. - Te trzy trasy będą tworzyły taki ring, po którym będzie można się swobodnie poruszać.

Inwestycja drogowa jest możliwa dzięki uzyskaniu środków programu operacyjnego Polska Wschodnia. Projekt jest szacowany na kwotę około 300 mln złotych. Miasto może liczyć jednak na dofinansowanie w wysokości 85% kosztów budowy trasy. Oznacza to, że ma szansę otrzymać z Unii Europejskiej nawet 255 mln złotych.

Wraz z Trasą Niepodległości zostaną wybudowane także dublery (dojazdy z osiedli do głównej trasy), drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna oraz w niektórych miejscach ekrany akustyczne.

Koniec budowy już za dwa lata

Budowa zachodniej obwodnicy Białegostoku, która będzie miała długość 6,8 km, powinna zakończyć się już w 2018 roku.

- Mamy na realizację drogi 2 lata, przy czym jesteśmy na etapie ogłoszonego konkursu, w którym chcemy wystartować. Oczywiście musimy dopełnić wszelkich formalności, kluczową decyzją była decyzja środowiskowa, którą uzyskaliśmy. Konkurs powinien być rozstrzygnięty około połowy roku, jeśli znajdziemy się na liście tych, którzy uzyskają dofinansowanie - podpisujemy umowę. To otwiera drogę do rozpoczęcia budowy nawet w IV kwartale tego roku - informuje Poliński.

Jeśli Białystok nie zakwalifikuje się do konkursu, miasto zapowiada, że będzie składało wnioski ponownie.

Jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań pojawi się na następujących ulicach:

- Narodowych Sił Zbrojnych - al. Jana Pawła II - al. Niepodległości
- al. Niepodległości - Armii Krajowej
- al. Niepodległości - Ks. J. Popiełuszki
- al. Niepodległości - Wrocławska
- al. Niepodległości - Magnoliowa
- al. Niepodległości - Hetmańska - Klepacka
- I. J. Paderewskiego - Transportowa
- I. J. Paderewskiego - K. Pułaskiego
- I. J. Paderewskiego - W. Rzymowskiego
- I. J. Paderewskiego - Wiadukt.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl