Zawodowi kierowcy muszą liczyć się z nowymi przepisami. Duże zmiany
Weszły w życie pierwsze regulacje zawarte w Pakiecie Mobilności. Dotyczą one m.in. obowiązkowego powrotu kierowcy do bazy.
pixabay.com
Obowiązkowy powrót do bazy
Kierowca w każdych 4 tygodniach kalendarzowych powinien rozpocząć odpoczynek trwający 45 godzin w miejscu zamieszkania lub centrum operacyjnym firmy. Jeżeli wykorzysta w trasie dwa odpoczynki tygodniowe skrócone pod rząd, będzie musiał wrócić przed kolejnym wymaganym odpoczynkiem tygodniowym, w tym przypadku już regularnym.
Przy korzystaniu z odstępstwa dotyczącego wykorzystania dwóch odpoczynków tygodniowych w trasie, kierowca będzie zobligowany do powrotu już po 3 tygodniach. Istotne będzie zaznaczenie na tachografie wpisu kraju zakończenia i rozpoczęcia pracy, a zwłaszcza w sytuacji powrotu kierowcy np. jako pasażera w busie. Powinien on wówczas zaznaczyć w tachografie wpisem manualnym, odpowiadającym długości podróży okres dyspozycyjności, a następnie wprowadzić kraj zakończenia PL.
Nie będzie odpoczynku w kabinie
Wszystkie odpoczynki trwające min. 45 godzin nie mogą być odebrane w kabinie pojazdu. Ponadto odpoczynki mają odbywać się w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci z odpowiednim zapleczem sanitarnym oraz sypialnym. Zmiana zapisu pomoże w egzekwowaniu ww. przepisu w krajach UE, co może mieć swoje odzwierciedlenie w częstszych kontrolach. Jedną z ważniejszych przesłanek, na którą inspektorzy zwracają uwagę, próbując określić, czy doszło do naruszenia przepisów jest kwestia pozostawiania karty kierowcy w tachografie, bowiem oprogramowanie automatycznie podpowiada, czy taka sytuacja miała miejsce.
Dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd
Kierowca międzynarodowy może odbyć dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku pod rząd (2x24h), o ile spełni warunki. Dotyczą one obu odpoczynków tygodniowych skróconych, które zostały wykorzystane za granicą.
W każdych czterech tygodniach kalendarzowych mają zostać zrealizowane przynajmniej dwa odpoczynki tygodniowe regularne i dwa odpoczynki tygodniowe skrócone.
Po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych, kolejnym odpoczynkiem powinien być tygodniowy regularny, dodatkowo poprzedzony rekompensatą za dwa poprzednie skrócenia.
Przedłużony czas jazdy do dwóch godzin
Kierowca na wydruku z tachografu powinien wskazać powody takiego odstępstwa. Możliwość przekroczenia dotyczy czasu jazdy dziennej oraz tygodniowej, jak również powstałym przy tym ewentualnym naruszeniu doby kierowcy, co oznacza, że odpoczynek dzienny może w tej sytuacji również zostać odebrany za późno.
Nowa regulacja nie zezwala na przekroczenia związane z odpoczynkami tygodniowymi, dlatego mimo przedłużenia jazdy kierowca i tak musi wrócić do bazy w przeciągu 6 okresów 24-godzinnych od poprzedniego odpoczynku tygodniowego. Dodatkowym wspólnym warunkiem obu przedłużeń jest także konieczność rekompensaty przedłużonego czasu, która jest do odebrania na dotychczasowych warunkach – więc razem z przynajmniej 9-godzinnym odpoczynkiem, w ciągu maksymalnie kolejnych trzech tygodni.
Angelika Dorf
angelika.dorf@bialystokonline.pl