Biznes

Wróć

Zawieszenie działalności gospodarczej. Co w takiej sytuacji?

2016-08-12 15:07:23
Przedsiębiorca, który z różnych przyczyn zmuszony jest do zaprzestania prowadzenia firmy, nie musi od razu z niej rezygnować. Może na pewien czas ją zawiesić.
pixabay.com
Przedsiębiorca ma prawo do zawieszenia działalności firmy. Może to zrobić na podstawie wniosku, który musi złożyć osobiście bądź listem poleconym w urzędzie gminy lub online za pośrednictwem portalu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Istotne jest to, że działalność gospodarczą mogą zawiesić jedynie przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Za zatrudnione osoby uważa się te, które mają zawartą umowę o pracę - bez względu na jej rodzaj, bądź pracują na podstawie powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Jedynie właściciel firmy zawierający umowy cywilnoprawne może wstrzymać działalność.

Zawieszenia takiego można dokonać na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Co na to ZUS?

Po złożeniu odpowiedniego wniosku, CEIDG lub urząd gminy wysyła informację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który sporządza dokumenty wyrejestrowujące płatnika składek oraz osoby współpracujące i członków rodzin. O sporządzonych dokumentach przedsiębiorca jest informowany przez ZUS pisemnie.

Wyrejestrowanie oznacza, iż biznesmen nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej aż do dnia poprzedzającego dzień, w którym działalność zostanie wznowiona. Nie musi również składać deklaracji rozliczeniowych. Wyjątek stanowi jedynie miesiąc, w trakcie którego doszło do wstrzymania pracy firmy.

Kwestia podatku dochodowego

Ponadto przedsiębiorca nie musi zgłaszać dokonania zawieszenia działalności dodatkowo w urzędzie skarbowym. Informacja ta przesyłana jest automatycznie na podstawie złożonego wniosku CEIDG-1.

Należy pamiętać, iż w okresie zawieszenia obowiązuje zakaz wykonywania działalności gospodarczej i osiągania bieżących przychodów z jej tytułu.

W związku z tym, że w trakcie zawieszenia firmy jej właściciel nie może osiągać przychodów, jest on zwolniony z obowiązku opłacania zaliczek na podatek dochodowy. Wyjątek stanowi sprzedaż wyposażenia lub środków trwałych lub przychód z należności powstałych jeszcze przed czasem wstrzymania – w tym przypadku należy wpłacić zaliczki na podatek dochodowy za okres uzyskania przychodów bezpośrednio po wznowieniu działalności.

Natomiast, gdy zawieszenie działalności obejmuje zakończenie roku, podatnik w zeznaniu rocznym powinien wskazać kwoty przychodów z działalności gospodarczej i płacić z tego tytułu podatek należny na koniec roku.
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl