Zatrzymani w połowie trasy. Granicą dla prac drogowych stała się Markowszczyzna
Drogi na trasach Białystok - Supraśl i Kleosin – Markowszczyzna mają być oddane w 2018 r.; na odcinek Markowszczyzna – Łapy trzeba będzie jeszcze poczekać - m.in. takie informacje zostały przedstawione podczas obrad Sejmiku Województwa Podlaskiego.
pixabay.com
Plany drogowe województwa
Na ostatniej sesji (27.02) Sejmiku Województwa Podlaskiego do porządku obrad wprowadzono punkt dotyczący informacji o realizowanych w Podlaskiem, z wykorzystaniem środków europejskich, inwestycjach drogowych.
Do najważniejszych, aktualnych przedsięwzięć w tym zakresie zaliczono prace na trasach: Białystok – Supraśl i Kleosin - Markowszczyzna, które niedawno otrzymały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wymieniono także drogę na odcinku Dąbrowa Białostocka – Sokółka, która finansowana jest z Regionalnego Programu Operacyjnego, kosztować ma 83 mln zł i powinna być oddana do 28 września 2018 r.
Ze wsparciem unijnym zostaną przebudowane również m.in. trasy takie jak: droga w fatalnym stanie, tj. Ostrożany – Ciechanowiec (do zrobienia jest jeszcze niecałe 20 km, rozstrzygnięcie wykonawcy ma nastąpić w tym tygodniu), Nowogród – Łomża (z obwodnicą w Starych Kupiskach), Śniadowo – Łomża oraz Nowosady - Zabłudów (24 km).
Lepiej później niż wcale
Podlaskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Białymstoku udało się uzyskać dofinansowanie (w wysokości ponad 250 mln zł) na budowę i modernizację 2 długo oczekiwanych tras, tzn. Białystok - Supraśl i Kleosin - Markowszczyzna. Odcinek Kleosin - Markowszczyzna ma być gotowy do 15 sierpnia 2018 r. Drogę w formule zaprojektuj i wybuduj zrealizuje firma Budimex (w tym systemie na zlecenie zamawiającego opracowywany jest jedynie wstępny projekt inwestycji, następnie na jego podstawie dokumentacja przetargowa, później w ramach przetargu wyłaniany jest generalny wykonawca zamówienia, który sporządza projekt budowlany, uzyskuje pozwolenie na budowę i realizuje roboty według wykonanego przez siebie projektu).
Natomiast trasa Białystok - Supraśl (10 km) z obwodnicą Ogrodniczek powinna być zrealizowana do 27 listopada 2018 r. Planowana jest też estakada w Krasnem.
Natomiast przepadł wniosek na budowę drogi Markowszczyzna – Łapy. Józef Sulima, dyrektor PZDW, tłumaczył, że jest to spowodowane stratą 6 punktów ze względu na kwestie łącznika - ronda w Markowszczyźnie.
Zaistniałą sytuację wyjaśniał również marszałek Jerzy Leszczyński:
- Trzeba patrzeć historycznie na pewne kwestie. Należy pamiętać, że w postępowaniu, gdzie chodzi o decyzje środowiskowe, uwzględniane muszą być też m.in. odwołania do sądu, które już nie jedną inwestycję zablokowały. Województwo podlaskie jest w czołówce jeżeli chodzi o Polskę Wschodnią (Program Operacyjny Polska Wschodnia - przyp. red.) i inwestycje drogowe.
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl