Zaporę na polsko-białoruskiej granicy będą budować całymi dobami. Podpisano umowy
Straż Graniczna podpisała trzy duże umowy dotyczące budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej. Niedługo będą mogły ruszyć prace.
MSWiA
Mur na polsko-białoruskiej granicy to największa w historii Straży Granicznej inwestycja budowlana. By ją zrealizować, zawarto odrębne zamówienia na elementy stalowe i roboty budowlane. Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech firm – POLIMEXOWI MOSTOSTAL SA (lider) - MOSTOSTAL Siedlce Spółka z o.o., Sp.k. - Węglokoks SA. Za roboty budowlane będą odpowiedzialni BUDIMEX SA oraz konsorcjum UNIBEP SA (lider) - BUDREX Spółka z o.o.
Zapora będzie miała 186 km długości. Jej budowę podzielono na 4 odcinki. Ma to na celu maksymalne skrócenie czasu realizacji budowy i prowadzenie równolegle prac. Spółka BUDIMEX będzie odpowiedzialna za budowę bariery na odcinkach o łącznej długości 105,55 km (odcinek 1 – 54,82 km oraz odcinek 2 – 50,73 km). Natomiast konsorcjum firm UNIBEP SA i BUDREX Sp. z o.o. zbuduje zabezpieczenie na odcinkach o łącznej długości 80,70 km (odcinek 3 – 36,70 km oraz odcinek 4 – 43,97 km). Na każdym z fragmentów prace będą prowadzone w systemie trzyzmianowym.
Zabezpieczenie granicy będzie mierzyło 5,5 m wysokości: 5 m to stalowe słupy, zwieńczone zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Zastosowane zostaną także nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, kamery). Podstawowymi elementami, które zostaną wykorzystane do budowy zapory, będą stalowe przęsła. Zostanie zużyte ponad 50 tys. ton stali. To m.in. ponad 40 tys. sztuk przęseł stalowych.
Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1,23 mld zł. Z tych środków zostaną sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 mln zł) oraz roboty budowlane (ponad 644 mln zł).
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl