Zamożny, leniwy czy zaradny? Przeciętny polski franczyzobiorca
Biznes sprawdzony, działający od dłuższego czasu, stabilny – franczyza. Wydaje się, że to rozwiązanie dla ludzi chcących iść na łatwiznę. Czy to prawda? Kim jest przeciętny polski franczyzobiorca?
freedigitalphotos.net/stockimages
Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii. Opiera się na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. Podstawą takiego biznesu jest sprawdzony koncept - wiadomo, że działa od dłuższego czasu i stabilnie się rozwija. Jaki jest statystyczny polski franczyzobiorca?
Doświadczony, w średnim wieku
Na tego typu rozwiązania biznesowe rzadko decydują się młodzi ludzie, którzy niedawno ukończyli studia.
- Szacujemy, że mniej więcej 2/3 osób decydujących się na rozwój we franczyzie ma już za sobą doświadczenia z własnym biznesem. Wiedzą więc mniej więcej, jak go prowadzić, na jakie wpadki narażony jest przedsiębiorca i czego mogą się spodziewać. Są ostrożni, ale jednocześnie otwarci na propozycje - wyjaśnia Andrzej Krawczyk, partner w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
Przedsiębiorczy, cierpliwy, zamożny
Spora grupa franczyzobiorców to ludzie zamożni, którzy chcą jeszcze bardziej wzbogacić swój majątek, nie narażając się na niepowodzenia czy duże ryzyko. Kieruje nimi przedsiębiorczość i pomysł na wykorzystanie pieniędzy, które trzymają na koncie – jest to na ogół kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. Zazwyczaj franczyzobiorcy nie oczekują natychmiastowych zysków, potrafią inwestować długofalowo.
Zaradny, odpowiedzialny
Mimo wszystkich udogodnień związanych z franczyzą, franczyzobiorca nie jest zazwyczaj osobą, która szuka łatwych rozwiązań. Często zdarza się, że to np. mąż żonie, żona mężowi czy rodzice dzieciom kupują jakąś formę biznesu, by dać drugiej osobie szansę na nauczenie się prowadzenia własnej firmy oraz zabezpieczenie finansowe.
Według ocen Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, najpopularniejszą branżą franczyzową jest gastronomia (ponad 20% wszystkich ofert). Na drugim miejscu uplasowały się handel i usługi (17% ofert). Do popularniejszych franczyz należą m.in. McDonalds, Subway oraz Carrefour.
Marta Abramczyk
marta.a@bialystokonline.pl