Zamiast bełkotu urzędniczego obiecują załatwianie spraw przez internet
Urzędy mają być przyjaźniejsze i coraz więcej spraw załatwimy przez internet. O tym szefowa służby cywilnej, Claudia Torres-Bartyzel, mówiła na spotkaniu w Białymstoku z podlaskimi urzędnikami.
ESD
Lepsza komunikacja, mniej bełkotu urzędniczego i poszerzanie katalogu spraw, które można załatwić przez internet - to główne plany służby cywilnej na 2015 r.
- Chcieliśmy przekazać urzędnikom, by był dobry kontakt z mieszkańcami, by byli otwarci, sprawy załatwiali w sposób kompetentny, ale też życzliwy - podsumowuje piątkowe spotkanie z podlaskimi urzędnikami wojewoda Andrzej Meyer.
- Urzędnicy powinni zajmować się głównie sprawami obywateli, a nie mitręgą urzędniczą - uważa z kolei szefowa służby cywilnej Claudia Torres-Bartyzel.
Torres-Bartyzel podkreślała, że łatwiejsze w zrozumieniu powinny być strony internetowe. Nie można też dopuścić do tego, by zwykły człowiek musiał wynajmować prawnika, aby zrozumieć urzędowe pisma. Zapowiedziała, że w tym roku zostanie stworzony specjalny portal Obywatel. Tam zagadnienia będą pogrupowane tematycznie, według problemów, a nie jak do tej pory - według komórek, które się nimi zajmują. Zapewniła, że wszystko będzie napisane prostym językiem, zrozumiałym dla osób nawet z wykształceniem podstawowym (krótkie zdania, powszechne słowa, naturalny szyk). W 2016 r. powstaną także takie lokalne strony internetowe.
- Podlaski urząd wojewódzki jest liderem wśród urzędów wojewódzkich w kraju, głównie przez elektroniczny system zarządzania dokumentami. Będziemy nad tym pracowali, by zintegrować go ze stroną internetową, by obywatele mogli kierować do nas wnioski w formie elektronicznej - obiecuje wojewoda Meyer.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl