W Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się występ Adama Makowicza. Melomani usłyszą Suitę z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina, Amerykanina w Paryżu i Błękitną rapsodię George'a Gershwina oraz opracowania Makowicza preludiów Fryderyka Chopina, a także kompozycje własne wirtuoza fortepianu: Composition No. 20, Early June in Central Park, From My Past i Living High in Manhattan.
Bernstein wykształcił własny język kompozycji, który wyróżniał się eklektycznością: były w nim i elementy jazzu, i muzyki żydowskiej (np. Symfonia nr 3 Kadysz), wpływy Aarona Coplanda, Dymitra Szostakowicza, Igora Strawińskiego czy George'a Gershwina. Jak wiele jego utworów, West Side Story był pomostem między muzyką poważną a popularną. Mroczny temat, a zwłaszcza położenie akcentu na problemy społeczne, w połączeniu z wyrafinowaną muzyką i rozbudowanymi scenami tanecznymi sprawiły, że West Side Story stał się ważnym punktem zwrotnym na amerykańskiej scenie musicalowej.
W ubiegłym roku obchodziliśmy 80. rocznicę śmierci króla jazzu, George'a Gershwina, w którego muzyce można znaleźć elementy jazzu, muzyki murzyńskiej, współczesnych tańców, a to wszystko połączone z muzyką określaną mianem poważnej. Amerykanin w Paryżu wykorzystuje orkiestrę symfoniczną powiększoną o czelestę, saksofony i... klaksony samochodowe. Na premierę w Carnegie Hall sprowadzono specjalnie w tym celu z Paryża klaksony w postaci rogów. Słuchacz razem z Gershwinem spaceruje ulicami Paryża niczym modernistyczny flaner; czuje się jak amerykański turysta, wsłuchując się w dźwięki ulicy i chłonąc francuski klimat.
Błękitna rapsodia to najbardziej znana kompozycja Gershwina. Tytułem nawiązuje do tradycji amerykańskiego bluesa. Bezpośrednia muzyka przekazywała prostolinijną opowieść pełną smutku i tęsknoty; wywodząca się z afroamerykańskiej społeczności USA, tak zwanego głębokiego południa, nawiązuje do muzyki gospel, wokalnych zaśpiewów, które towarzyszyły czarnoskórym niewolnikom w pracy, czy do takich przejawach folkloru, jak kołysanki czy opowiadań włóczęgów. W latach 40. schemat bluesowy został zaadaptowany przez jazz, stając się w nim istotnym nurtem. Błękitna rapsodia, napisana na fortepian solo i jazz band, łączy elementy muzyki klasycznej z jazzowymi efektami.
Koncert odbędzie się w piątek (5.01) w sali przy ul. Podleśnej. Portal BiałystokOnline patronuje wydarzeniu.
Wygraj zaproszenie:
Konkurs
Szczegóły:
Koncert symfoniczny