Inicjatorzy akcji #EkspresowePodlaskie chcą opowiedzieć się za jednym z wariantów budowy drogi ekspresowej łączącej Via Balticę (S61) i Via Carpathię (S19). Ich zdaniem trasa z Białegostoku przez Korycin, Suchowolę, Sztabin i Augustów do Suwałk jest najbardziej korzystna dla całego województwa podlaskiego. Bardziej niż dyskutowany na początku wariant Białystok - Knyszyn - Mońki - Grajewo - Ełk.
Argumenty, jakie przytaczają za trasą Suwałki - Augustów - Białystok to m.in.:
- najkrótszy przebieg, w całości przez województwo podlaskie;
- połączenie dwóch największych miast województwa;
- ułatwienie mieszkańcom nauki, studiowania oraz pracy w stolicy województwa;
- łatwiejszy dostęp do urzędów, szpitali, obiektów usługowych i handlowych znajdujących się w Białymstoku;
- przyciągnięcie mieszkańców Polski na północny-wschód i rozwój turystyki oraz lokalnych przedsiębiorców;
- przebicie się w najwęższym punkcie Biebrzańskiego Parku Narodowego;
- mniejsze zużycie paliwa i krótszy czas emisji spalin;
- przeniesienie tranzytu z dala od zabudowań.
- W ostatnim czasie wariant budowy drogi ekspresowej przez Augustów po śladzie krajowej ósemki zyskał również wielkie poparcie ze strony lokalnych samorządów i przedsiębiorców. Inicjatywę poparli m.in. prezydent Suwałk, burmistrzowie z Augustowa i Sejn, wójtowie gmin, a także rady miast i powiatów – przypomina Damian Izbicki, jeden z inicjatorów akcji.
Jeszcze do końca lutego można poprzeć inicjatywę #EkspresowePodlaskie
tu.
- Dotychczas pod petycją podpisało się ponad 3 500 osób. Podpisy zbierane są jeszcze tylko przez kilka dni do końca lutego. Wtedy zakończy się petycja, ale nadal będziemy prowadzić akcję #EkspresowePodlaskie i działać na rzecz budowy trasy ekspresowej z Białegostoku do Suwałk przez Augustów – podkreśla Piotr Wasilewski zaangażowany w akcję.
W połowie lutego do decydentów trafiła już inna petycja ws. tego łącznika Via Baltici i Via Carpathii. Podpisy pod nią zbierały organizacje ekologiczne. Ich zdaniem zarówno ekspresówka poprowadzona po istniejącej drodze wojewódzkiej 65, jak i po ósemce w stronę Suwałk zbyt mocno przyczyni się do degradacji środowiska. Zaproponowali trasę szybkiego ruchu na w korytarzu: Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli drogami krajowymi nr 63 i 66. Więcej:
Chcą innego przebiegu ekspresówki. Petycja ws. S16 trafiła do ministrów.