Aktualności

Wróć

Z Warszawy do Białegostoku w niespełna 2 godziny. Budowa Rail Baltici trwa

2017-09-19 16:18:49
Polski fragment Rail Baltici zaczyna się w Warszawie i kończy w Trakiszkach (na granicy z Litwą). Część inwestycji przebiega przez Podlasie.
Materiały prasowe
Duża inwestycja dotyczy też Podlasia

Całkowita długość polskiego odcinka Rail Baltici wynosi 341 km. To ogromna kolejowa inwestycja, która sprawi, że pasażerowie będą podróżowali szybciej, bezpieczniej i w znacznie bardziej komfortowych warunkach.

Zakończono już prace modernizacyjne na odcinku Warszawa-Sadowne. Inwestycja ta trwała od 2013 do 2017 r. Dzięki niej zmodernizowano 66 km linii kolejowej, zbudowano nową sieć trakcyjną o długości 183 km oraz unowocześniono przystanki i stacje kolejowe. Oprócz tego przebudowano też mosty i przejazdy kolejowe czy dostosowano przejścia dla zwierząt.

Od tego roku ruszają kolejne prace modernizacyjne, które dotyczą woj. podlaskiego. Budowa i remonty będą teraz na odcinku Sadowne - Czyżew. Wszystko ma potrwać do 2019 r. W planach jest przebudowa lub budowa 12 peronów, 2 stacji i 4 przystanków osobowych, 3 mostów i wiaduktu kolejowego oraz 11 przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach tej inwestycji powstaną też przejścia gospodarcze oraz skrzyżowanie dwupoziomowe.

- W sierpniu rozpoczęliśmy prace na odcinku Sadowne-Czyżew. Jesienią 2019 r. zamierzamy prace w tym miejscu zakończyć i oddać inwestycję do eksploatacji. Jej koszt to 1 mld zł, z kolei koszt pierwszego odcinka Warszawa Rembertów - Sadowne wyniósł 1,5 mld zł - informuje Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego PKP.

Modernizowany będzie również odcinek Czyżew - Białystok

Aktualnie trwają pracę przygotowawcze dotyczące modernizacji odcinka Czyżew - Białystok. W przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na wykonanie robót. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, inwestycja będzie gotowa do 2020 r.

- To będzie dłuższy odcinek, przez co najtrudniejszy - twierdzi Pietras. - Kolejna inwestycja planowana jest na trasie Ełk - Trakiszki.

Po zakończeniu wszystkich planowanych prac prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 160 km na godz. Dzięki temu dojedziemy z Białegostoku do Warszawy w niespełna 2 godz. Będzie też zwiększona przepustowość dla ruchu pasażerskiego i towarowego, co da naszemu regionowi nowe możliwości rozwoju.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl