Z powiatu sokólskiego znikną transportowe białe plamy
Od października wystartuje 7 nowych połączeń autobusowych w powiecie sokólskim. Ma to być duże ułatwienie dla mieszkańców.
Mateusz Duchnowski/Wrota Podlasia
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Od 1 października na terenie powiatu sokólskiego zostanie uruchomionych siedem nowych linii autobusowych.
Uruchomienie nowych linii jest możliwe dzięki wsparciu z rządowego funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Przewozy będą realizowane przez należącą do samorządu województwa podlaskiego spółkę PKS Nova.
- Będzie to duże ułatwienie dla osób starszych, ale przede wszystkim dla uczniów szkół ponadpodstawowych w dojazdach do szkoły – mówił starosta powiatu sokólskiego Piotr Rećko.
Porozumienie pomiędzy spółką PKS Nova i Powiatem Sokólskim zakłada podpisanie umów na uruchomienie nowych linii do 31 grudnia tego roku, ale jak zapewniają strony, będzie kontynuowany w przyszłym roku, podobnie jak rządowy fundusz rozwoju przewozów autobusowych.
- Naszym celem jest stworzenie takiej sieci połączeń, żeby każdy mieszkaniec województwa podlaskiego mógł dojechać do większych miast – mówi marszałek Artur Kosicki. – Nie chcemy, aby w naszym województwie były obszary wykluczone komunikacyjnie – przy wsparciu z funduszu rządowego i przy udziale wojewódzkiej spółki będziemy likwidować te biały plamy.
Korzyści także dla PKS-u
Wybór PKS Nova ma przynieść wymierne efekty finansowe samej spółce. Dodatkowe połączenia i współpraca z powiatem wymaga zaangażowania dodatkowego taboru i kierowców, ale PKS Nova jest do tego przygotowana.
Nowe linie autobusowe na terenie powiatu sokólskiego pojadą trasami:
1) Sokółka - Wołyńce przez: Zadworzany, Kuźnicę,
2) Sokółka - Korycin przez: Bogusze, Janów,
3) Sokółka - Wołyńce przez: Malawicze Górne, Kuźnicę,
4) Sokółka - Sokółka przez: Drahle, Minkowce,
5) Sokółka - Szaciły przez: Szudziałowo, Kruszyniany,
6) Sokółka - Dąbrowa Białostocka przez: Trzciankę, Sidrę,
7) Sokółka - Dąbrowa Białostocka przez: Janów, Suchowolę.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej ma przywrócić połączenia autobusowe, jakie zostały zlikwidowane z powodu deficytu, kiedy przychody z biletów były niższe niż koszty utrzymywania tych linii. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl