Wylot na Warszawę będzie. Tylko dużo droższy
Rada przyjęła zmiany w budżecie miasta, które zakładają zwiększenie limitu wydatków na inwestycję dotyczącą przebudowy wylotu na Warszawę. Miasto może przystąpić do wyłonienia wykonawcy.
MN
Ponad 300 mln zł będzie kosztować inwestycja polegająca na połączeniu Białegostoku z trasą S8. To ok. 120 mln więcej niż pierwotnie zakładano. W poniedziałek rada miasta zaakceptowała tę zmianę w budżecie miasta, chociaż tak naprawdę większość z radnych wstrzymała się od głosu.
Tak duży wzrost kosztów jest wynikiem przetargów dotyczących tej inwestycji. Składają się na nie dwa przedsięwzięcia – wybudowanie węzła w Porosłach oraz przebudowa skrzyżowania al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych. W obu wypadkach oferty w dotychczasowych konkursach zdecydowanie przewyższały zakładane koszty.
W ostatniej, czwartej próbie, propozycję w pierwszym z nich były za wysokie o ponad 100 mln, a w drugim o kilkanaście, z tym że wcześniej miasto zmieniło koncepcję skrzyżowania z dwupoziomowego, na normalne z wyspą i dzięki temu zeszło z kosztów. Łącznie jednak limit wydatków został przekroczony o ok. 120 mln zł. Mimo to - w magistracie zdecydowano na wprowadzenie zmian do budżetu. Jeśli bowiem nie uda się rozstrzygnąć przetargu do końca marca, to miasto może stracić dofinansowanie 172 mln z funduszy europejskich.
Radni PiS sceptycznie odnieśli się do tego pomysłu. Uważali, że miasto źle przygotowuje inwestycje i ich niedoszacowuje. Magistrat tłumaczył natomiast, że jest to wynik sytuacji na rynku. Podczas sesji przybliżono szczegóły inwestycji, a także podkreślano, że koszty nie zwiększą się w bieżącym roku, tylko w następnych.
- Prezydent powinien stanąć w prawdzie i powiedzieć opinii publicznej, że wydaje 100 mln zł więcej na węzeł Porosły, a także, że zgadza się na tańsze, w sumie gorsze rozwiązanie na drugim skrzyżowaniu – domagał się Tomasza Madras. - Nie zamierzam głosować przeciw, ale się wstrzymam – zapowiadał.
Taką samą decyzję podjęli inni radni klubu większościowego i ostatecznie uchwałą przeszła stosunkiem głosów 12 za i 13 wstrzymujących się. Oznacza, to że miasto może rozstrzygnąć przetargi i zabrać się do realizacji inwestycji. Powinna ona zostać skończona do 2020 roku, z tym że skrzyżowanie Jana Pawła II i Narodowych Sił Zbrojnych powinno być przejezdne jeszcze w tym roku, ponieważ jest także częścią Trasy Niepodległości.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl