Motoryzacja

Wróć

Wolimy benzynę niż diesla. Polacy i używane auta

2014-08-23 00:00:00
Zmieniają się preferencje Polaków dotyczące wyboru samochodu używanego. Statystyczny Polak poszukuje: Forda, Audi, BMW, Opla, Mazdę lub Volkswagena.
Archiwum
Jak wynika z obserwacji Motoraportera najchętniej auta w wieku 4-8 lat, o przebiegu 101-150 tys. km.

- Powoli przestajemy się bać samochodów które na liczniku mają więcej niż legendarne już 200 tys. km. Takich aut nasi eksperci sprawdzili w tym półroczu o 4 proc. więcej niż w I półroczu 2013 roku. Choć zdecydowanie preferowane przez klientów Motoraportera są samochody z dużo mniejszym przebiegiem. Zadbany, rzetelnie serwisowany, z uczciwie podanym przebiegiem – nawet jeśli jest to ponad 200 tys. km to nadal dobry zakup i nie należy takich samochodów od razu odrzucać podczas analizowania ogłoszeń motoryzacyjnych - mówi Marcin Ostrowski z Motoraportera.

Mniej chętnie wybiera się tak popularnie w zeszłym roku kombi oraz pojazdy z silnikiem diesla. Najpopularniejszymi sprawdzanymi markami samochodów używanych w I półroczu 2014 roku są: Ford (10 proc.), Audi i BMW (po 8 proc.), Opel, Mazda, Volkswagen (po 6 proc.). Na pierwszy miejscu nie znajduje się już Opel (11 proc. w I półroczu 2013). W I półroczu 2014 aż 70% sprawdzanych przez ekspertów Motoraportera samochodów miało silniki o pojemności do 2000m3. To wzrost o 16% w stosunku do I półrocza 2013.

Zdecydowanie zmieniają się preferencje dotyczące zakupu samochodu używanego. Na pierwszym miejscu nie znajduje się tak popularne dotychczas kombi a pojazdy z nadwoziem typu hatchback W I półroczu 2013 prawie co trzeci sprawdzany przez Motoraportera to kombi. W 2014 roku to jedynie 22 proc. ogółu sprawdzanych aut.

- Nie widać jednak aby Polacy zaczęli masowo wybierać inne typy nadwozia. Wydaje się, że powodem takiego trendu mogła być możliwość pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie samochodu nowego. Taka zachęta mogła skusić grupę kierowców do zakupu nowego samochodu zamiast używanego – mówi Marcin Ostrowski Prezes Motoraportera.

W lekkim odwrocie znajdują się tak popularnie dotychczas diesle. W I półroczu 2013 roku ten typ silnika wybierała ponad połowa klientów zlecających sprawdzenie samochodu używanego ekspertom Motoraportera. W I półroczu br. jest to 49 proc. czyli tendencja spadkowa wynosi 6 proc.
Łukasz Wiśniewski
lukasz.w@bialystokonline.pl