Wkrótce zmiany dotyczące wydawania paszportów
Od 19 lutego wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące procedur wydawania paszportów. Mają one usprawnić obsługę interesantów. Ponadto będą dostosowane do zasad wydawania dowodów osobistych.
Najistotniejsze zmiany, które wprowadza poprawiona ustawa dotyczą najmłodszych. Teraz dzieci do 5 roku życia nie będą musiały być obecne przy składaniu wniosku paszportowego; wydany im paszport biometryczny będzie ważny tylko przez rok. Paszport tymczasowy będzie wydawany wyłącznie małoletnim, którzy nie ukończyli 5 lat oraz w nagłych przypadkach (np. pogrzeb członka rodziny).
Nowelizacja ustawy o dokumentach paszportowych nałoży obowiązek zgłoszenia zmiany paszportu w ciągu 30 dni od zmiany danych osobowych (np. nazwiska). Inaczej, po 60 dniach od dnia doręczenia decyzji administracyjnej, orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę danych osobowych, lub sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, dokument straci ważność.
Po nowelizacji zostaną ujednolicone opłaty za paszport tymczasowy oraz nieodpłatnie otrzymamy z USC odpis zupełny potrzebny do złożenia wniosku paszportowego.
E.S.