Wkręć się w technologię! Ruszyła kampania promująca najnowsze nowinki cyfrowe
W piątek (24.03) ruszyła edukacyjno-społeczna kampania #wkręć się w technologię!. Przez 2 miesiące, nawet 2500 uczniów podlaskich szkół będzie uczestniczyć w warsztatach, pokazach i wydarzeniach promujących korzystanie z najnowszych technologii.
mat. prasowe
- Najnowsze technologie, transformacja cyfrowa to warunek konkurencyjnej gospodarki. Internet rzeczy, przemysł 4.0, smart city, metaverse, czy sztuczna inteligencja już niedługo będą w powszechnym użyciu i zmienią nasze życie. Ponad 20 proc. środków w nowej perspektywie finansowej przeznaczonych zostanie właśnie na cyfrową transformację gospodarki. To będą miliardy euro. Ale czy jesteśmy na to gotowi? Ktoś w przyszłości będzie musiał te technologie współtworzyć, wdrażać, obsługiwać – powiedział Marek Dźwigaj, prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, organizatora kampanii.
Według danych GUS, liczba absolwentów kierunków związanych z naukami przyrodniczymi, inżynierią, matematyką, informatyką w Polsce spada. Udział absolwentów tzw. kierunków STEM (science, technology, engineering, mathematics) w 2015 r. wynosił 22,4 proc., a w 2020 r. już tylko 19,4 proc. i jest o ponad 5 p.p. mniejszy niż średnia unijna (24,9 proc.).
- Chcemy zachęcać młodych ludzi do wyboru kierunków edukacji związanych z naukami przyrodniczymi, ścisłymi i technologią. Bo technologia może być fascynująca, a zdobyte wykształcenie w przyszłości zapewni satysfakcjonującą pracę – dodał Marek Dźwigaj.
Eksperci Fundacji wskazują, że przeciętny nastolatek spędza w sieci ok. 5 godzin dziennie, a 3 na 4 uczniów zetknęło się z cyberprzemocą. W związku z tym, jednym z celów kampanii jest ograniczanie zjawiska hejtu w sieci. Warsztaty pod nazwą Ogarnij hejt prowadzić będą eksperci z Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.
- Lem w mówieniu o technologii stawiał w centrum człowieka. Mówił, że szalenie ważna w kontekście rozwoju wszystkich technologii jest edukacja cyfrowa. Cyberprzemoc wśród młodych ludzi jest na porządku dziennym i w wielu przypadkach prowadzi do tragedii. Musimy edukować, żeby tym tragediom przeciwdziałać – przekazał Jakub Płodzich, dyrektor Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.
W ramach kampanii zostaną przeprowadzone również inne działania. Będą to np. warsztaty Wyrusz na VR-ową ekspedycję na Antarktydę prowadzone przez ekspertów z PwC. Uczestnicy dowiedzą się co to jest metaverse, jakie są różnice pomiędzy wirtualną a rozszerzoną rzeczywistością, a przy okazji przeżyją cyfrową przygodę. Udział w nich wezmą uczniowie szkół ponadpodstawowych w Białymstoku, Suwałkach, Łomży, Bielsku Podlaskim, Hajnówce, Mońkach i Augustowie. Ponadto w ramach kampanii odbędą się warsztaty Nauczyciel Przyszłości prowadzone przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości. Nauczyciele poznają technologie takie jak VR, druk 3D, cyfrowe narzędzia, które mogą wykorzystać w procesie nauczania.
Finałem kampanii będzie wydarzenie Gospodarka jutra, które odbędzie się 26 maja w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Na scenie zaprezentują się roboty, będzie można usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie start-upy technologiczne, posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl