Główny materiał stanowią znane i cenione piosenki z płyty Murder Ballads.
Ich nieprzewidywalna, niepokojąca forma, w połączeniu z interpretacją aktorską, wprowadza widza do świata nieoczywistego - tytułowego hotelu, w którym bohaterowie dokonują rachunku sumienia. Intrygująca, oszczędna scenografia Martyny Štepán-Dworakowskiej organizuje przestrzeń w zaskakujący sposób. Buduje atmosferę miejsca pełnego metafor, miejsca materializowania się zjaw, marzeń, najskrytszych pragnień i mrocznych sekretów - pisali o spektaklu twórcy.
Murder Ballads w teatrze
Nick Cave to człowiek-instytucja muzyki alternatywnej. Od lat stoi na czele grupy The Bad Seeds. Mroczne kompozycje, często opowiadające historie ludzi spod ciemnej gwiazdy, to znak rozpoznawczy pochodzącego z Australii artysty.
Murder Ballads był dziewiątym albumem Nicka Cave'a and The Bad Seeds. Ukazał się w 1996 roku i stał się jednym z najlepiej sprzedających się albumów do dziś. Jak wskazuje tytuł, zawiera murder ballads, czyli utwory opisujące popełniane przestępstwa i zemstę, jakiej dokonuje ofiara na swoim mordercy.
Studenci białostockiej Akademii Teatralnej postanowili na warsztat wziąć wymagające utwory, nie obawiając się zmierzyć z legendą muzyki, jaką niewątpliwie jest Nick Cave. Galeria postaci opowiada w nich historie przypominające szalone wizje pełne okrucieństwa. Jak podkreślają twórcy przedstawienia, nie chcą straszyć czy szokować, ale stawiać fundamentalne, nieśmiertelne pytania o miłość, piękno, prawdę, wiarę.
Mroczne songi w ciekawych interpretacjach
Piosenki widzowie słyszą w tłumaczeniu Romana i Aleksandra Kołakowskich. Wśród utworów jest The Course of Millhaven (Przekleństwo Millhaven) - utwór o obłąkanej dziewczynie o imieniu Loretta, która odkrywa kolejne morderstwa w miasteczku Millhaven. Okazuje się, że to Lottie jest zabójczynią.
Jest także Henry Lee - utwór opowiadający o kobiecie zabijającej mężczyznę, który jej nie kocha. W oryginale piosenkę Cave śpiewał z PJ Harvey.
W bardzo ciekawy sposób studenci zainscenizowali i zinterpretowali wielki hit Where the wild roses grow (Tam, gdzie rosną dzikie róże). Młody aktor śpiewa ten utwór z towarzyszeniem... głowy manekina z dołączonym czerwonym materiałem przypominającym powłóczystą suknię. Taka wersja jest twórczą alternatywą dla znanego teledysku, w którym Nick Cave występuje z Kylie Minogue.
Z kolei historia opisana w utworze Stagger Lee (Chwiejny Lee) jest pokazana z użyciem teatrzyku lalkowego i pacynek.
Do utworów zawartych na Murder ballads młodzi twórcy dorzucili znaną, późniejszą balladę Into my arms (W moich ramionach), której wersja zwala z nóg. Zaczyna się spokojnie, by później przejść w rytmy niczym z parkietów dyskoteki.
Pozostałe utwory wykorzystane w spektaklu to: God's Hotel (Hotel Boga), Song of Joy (Pieśń o radości), Black Hair (Czarne włosy), King Ink (Król Tusz), There Is a Kingdom (Oto królestwo), People ain't good (Ludzie niedobrzy są).
Intrygująca twórczość
Scenografia to ustawiona ściana, w którą są wmontowane różne przedmioty. Przydają się one przy kolejnych utworach. Stołek, siekiera, krzesło, worki na śmieci czy cały lalkowy teatrzyk grają tutaj niebagatelną rolę.
Elektroniczne aranżacje Marcina Nagnajewicza nadały utworom niezwykłej ekspresji. Dodatkowo młodzi aktorzy mają upiorne makijaże, utrzymane w czerni i szarości kostiumy i w wielu momentach tańczą jak żywe trupy (za ruch sceniczny odpowiada Tomasz Graczyk).
W spektaklu występują: Magdalena Bednarek, Joanna Jakacka–Majka, Anna Konieczna, Karolina Mazurek, Anna Nieciąg, Katarzyna Pilewska, Adam Bocianiak, Michał Murawski, Karol Sławek, Patryk Wereszczyński. Opiekę artystyczną nad spektaklem objął Artur Dwulit.
Twórcy spektaklu mieli niełatwe zadanie, jednak sprostali mu. Hotel Boga to projekt, który jest utrzymany w klimacie twórczości Nicka Cave'a, a jednocześnie podany w świeży, momentami odważny, intrygujący sposób. Świetna propozycja nie tylko dla miłośników songów mrocznego Australijczyka.
Kolejne pokazy spektaklu zaplanowane są w listopadzie: 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 29 i 30.
Repertuar Teatru Szkolnego