Wiele inwestycji kolejowych w naszym regionie. Choćby długo wyczekiwany wiadukt
Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa wiaduktu nad przejazdem kolejowym w Sokółce. To jedna z większych inwestycji kolejowych w naszym regionie, ale nie jedyna.
MN
Będzie bezpieczniej
Wartą ponad 61 mln zł umowę podpisali w piątek (29.03) w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku marszałek województwa Artur Kosicki, dyrektor PKP PLK Krzysztof Pietras oraz prezes zarządu firmy INTOP, która zajmie się wybudowaniem w Sokółce wiaduktu nad torami kolejowymi przy ul. Kryńskiej. Poza samym wiaduktem pomyślana jest również rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 674. Jak twierdzą przedstawiciele inwestorów, jest to kluczowa inwestycja dla regionu, jak i dla samego miasta, gdzie zalicza się ona do najdroższych w historii.
- Budowa tego wiaduktu to bardzo istotne przedsięwzięcie dla rozwoju województwa. Oczywiście usprawni on komunikację w mieście, ale poprawi też bezpieczeństwo ruchu drogowego – mówi marszałek Artur Kosicki.
Władze województwa na ten cel przekażą 45 mln zł, ponad 11 mln zł dołoży natomiast PKP PLK. W ramach inwestycji powstać ma wiadukt z windą przeznaczoną dla niepełnosprawnych, schodami, ścieżką pieszo-rowerową oraz chodnikiem. Budowa ma zakończyć się w 2021 roku.
Jest to duża inwestycja, ale nie jedyna z kolejowych, która została zaplanowana w najbliższym czasie. Cały czas jest bowiem realizowany Krajowy Program Kolejowy, który obejmuje w skali całego kraju inwestycje na ponad 70 mld zł.
Za kilka lat w 1,5 godz. do Warszawy
W województwie podlaskim dzięki tym środkom przede wszystkim zostanie zmodernizowany odcinek Czyżew - Białystok, będący częścią linii z Warszawy. PKP PLK w piątek ogłosiły przetarg na jego realizację. Jego przebudowa ma się rozpocząć w tym roku, a zakończyć w roku 2022. Będzie to zakończenie całej inwestycji na odcinku ze stolicy kraju do stolicy województwa podlaskiego, która pozwoli na skrócenie podróży do 1,5 godz., dzięki temu, że pociągi będą mogły osiągnąć na niej prędkość nawet 200 km/h. Przebudowany zostanie także dworzec w Białymstoku, a Polskie Linie Kolejowe mają zamiar wyprowadzić ruch pociągów towarowych z miasta przez stworzenie tras objazdowych na północ i południe od miasta.
W ostatnich latach, w ramach przygotowania linii objazdowych, na czas prac przy Czyżew - Białystok, zmodernizowano odcinki Siemiatycze - Czeremcha i Hajnówka - Bielsk Podlaski. Jednak będą one nadal dostępne nawet po zakończeniu prac na głównej trasie.
Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa na odcinek Białystok - Grajewo w kierunku Ełku, a także przebudowa linii nr 6 Białystok - Sokółka. Ta druga inwestycja jest już od kilku lat przygotowywana, ale władze Polskich Linii Kolejowych uznały, że żeby wykorzystać w pełni jej potencjał, trzeba ją przerobić na linię dwutorową. Dlatego zdecydowano się przerobić istniejącą dokumentację, co wydłuży trochę czas realizacji tego zadania.
Łącznie z Krajowego Programu Kolejowego na Podlasie trafi ok. 4 mld zł.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl