Aktualności

Wróć

Więcej zabezpieczeń w bankach. Co się zmieni?

2019-09-14 11:24:14
W ten weekend (14-15.09) wszystkie banki wprowadzą zmiany w zabezpieczeniach na kontach klientów. Zmieni się m.in. sposób korzystania z bankowości elektronicznej oraz kart płatniczych.
pixabay.com
Osoby, które regularnie korzystają z bankowości elektronicznej, zauważyły już pewnie komunikaty, że od 14 września zmienia się sposób uwierzytelnienia klientów i w związku z tym zostaną wprowadzone dodatkowe zabezpieczenia. Obejmą one bankowość internetową, logowanie do e-banków i kantorów internetowych, płatności kartami w internecie oraz transakcje zbliżeniowe

Jest to pokłosie zmian przepisów unijnych dotyczących właśnie bankowości elektronicznej oraz kart płatniczych. Banki muszą się dostosować do dyrektywy PSD2, która wymaga tzw. silnego uwierzytelniania w procesie logowania. W trakcie logowania klient będzie musiał podać nie tylko login i hasło, ale także kod z SMS-a lub potwierdzić dyspozycję za pomocą aplikacji mobilnej. Trzeba jednak zaznaczyć, że w różnych bankach może to wyglądać w inny sposób. Tutaj trzeba zapoznać się z informacjami, które, jak pisaliśmy wyżej, powinny już od jakiegoś czas być rozesłane do klientów w różnej formie.

W trakcie płatności online, po wpisaniu danych karty, użytkownik będzie musiał zatwierdzić operację, wprowadzając jednorazowe hasło z SMS-a lub za pomocą aplikacji mobilnej. Trzeba pamiętać, że przy wyjeździe za granicę nieodzowna może okazać się aplikacja, ponieważ często SMS-y z systemów bankowych nie dochodzą, gdy jesteśmy poza granicami kraju. Jednak to z kolei może wiązać się z kosztami związanymi z korzystaniem z transmisji danych w roamingu.

Warto też zachować ostrożność w korzystaniu z bankowości elektronicznej. Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega, że oszuści mogą wykorzystać zmieniające się przepisy do przeprowadzenia ataków phishingowych i wyłudzenia wrażliwych danych.

Trzeba również przygotować się na to, że w czasie wprowadzania zmian mogą wystąpić problemy z korzystania z niektórych usług, np. płatności kartami. Warto więc sprawdzić na stronie swojego banku, czy przewidziane są jakieś utrudnienia dla klientów i ewentualnie, jak długo one potrwają.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl