Aktualności

Wróć

Więcej połączeń to więcej pasażerów. Petycja do marszałka ws. kolei

2015-11-06 00:00:00
Centrum Zrównoważonego Transportu rozpoczęło zbieranie podpisów pod petycją do marszałka województwa podlaskiego dotyczącą uzdrowienia przewozów kolejowych w województwie.
CZT
Kluczem do zwiększenia liczby połączeń jest bardziej efektywne wykorzystanie taboru będącego w dyspozycji województwa - twierdzą działacze z organizacji Centrum Zrównoważonego Transportu. W Podlaskiem jest nowy tabor, wprowadzono atrakcyjne ceny biletów, pociągi jeżdżą szybko – szybciej niż konkurencja autobusowa. Pomimo to obecnie kursuje 2 razy mniej pociągów niż w 2004 r. W rezultacie jeżdżą one puste, bo przy kilku połączeniach dziennie zazwyczaj nie są w stanie dowieźć pasażera na potrzebną mu godzinę.

- Opracowaliśmy dokładny plan działania, skutkujący radykalnym zwiększeniem częstotliwości. Liczba pociągów wzrosłaby o 90,5% przy zwiększeniu dofinansowania zaledwie o 1,5 mln zł rocznie (z 18,5 mln do 20 mln) – mówi Krzysztof Rytel, prezes CZT i ekspert rynku kolejowego.

CZT proponuje zmniejszenie ilości zaangażowanego taboru do poziomu niezbędnego przy efektywnym jego wykorzystaniu. Wygeneruje to wielomilionowe oszczędności na kosztach przeglądów oraz da możliwość realizacji wszystkich połączeń wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem. Pociągi, które pozostaną w użyciu, powinny być maksymalnie wykorzystane, co zapewniają wahadłowe kursy cykliczne (pociągi jeżdżące w taktach, przez cały dzień).

Wg CZT zmiany spowodują zwiększenie liczby połączeń bez wzrostu kosztów przeglądów i wynagrodzeń (w ciągu zmiany już opłacony tabor i personel wykonają więcej kursów zamiast stać na bocznicy jak dziś). Dodatkowe połączenia zwiększą jedynie koszty zmienne (paliwa/energii oraz korzystania z linii kolejowych), ale zostaną one pokryte z wpływów z biletów od dodatkowych pasażerów.

Doświadczenie pokazuje, że zwiększanie liczby połączeń powoduje jeszcze wzrost liczby pasażerów. Przykładowo w ostatnich latach na linii Poznań - Wągrowiec liczba pociągów wzrosła 2-krotnie, a pasażerów aż 3-krotnie.

Na www.czt.org.pl/kndk można podpisać się pod petycją do marszałka oraz pobrać materiały zawierające opis proponowanych zmian oraz postulowany na rok 2016/2017 rozkład jazdy wraz z kalkulacjami finansowymi.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl