Wiadukty kolejowe, drogowe i 3 przejścia pod torami. Ostatnia z decyzji ws. Rail Baltici
W środę (14.10) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję lokalizacyjną na ostatni odcinek trasy Rail Baltica w naszym regionie. Chodzi o ponad 3-kilometrowy fragment biegnący przez miasto Łapy.
PUW
W ramach inwestycji dotyczącej stacji Łapy przewidziano przede wszystkim przebudowę układu torowego i podtorza tak, by pociągi pasażerskie mogły poruszać się z prędkością 200 km/h, a towarowe 120 km/h. Największym obiektami inżynierskimi będą wiadukt kolejowy i wiadukty drogowe po obu stronach torów. Ponadto zostanie przebudowany układ drogowy w ich sąsiedztwie - m.in. ul. Nilskiego-Łapińskiego, ul. Mostowa i ul. Leśnikowskiej.
Pasażerowie ucieszą się z pewnością z rozbiórki istniejących kładek dla pieszych i budowy 3 przejść pod torami. Inwestycja obejmie też 2 nowe perony wyposażone w wiaty, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne czy systemy oznakowania dotykowego. Oczywiście przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne, trakcyjne, powstaną też ekrany akustyczne.
Dzisiejszy podpis wojewody umożliwi inwestorowi, czyli PKP ubieganie się o pozwolenie na budowę.
Inwestycja nie obejmie przebudowy budynku dworca w Łapach.
Warto też dodać, że choć układ torowy zostanie dostosowany do jazdy z dużą prędkością, to pociągi osiągną 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą bezkolizyjne. Stąd PKP PLK S.A. dzieli inwestycję na dwa etapy. Drugim będzie wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych, na co potrzebna będzie odrębna decyzja lokalizacyjna.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl