Węzeł Porosły jest gotowy. Kosztował ponad 250 mln zł
Kierowcy z pewnością ucieszą się na wieść o zakończonej budowie węzła Porosły. Radość ta jednak nie może być jeszcze pełna, bo trwające procedury powodują, że nadal obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu.
Adam Ludwiczak/UM
Zakończyła się budowa węzła drogowego w Porosłach, będącego wlotem do Białegostoku. Pozostały jeszcze procedury polegające na technicznym odbiorze inwestycji oraz uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Do czasu ich zakończenia kierowców będzie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu, tak jak dotychczas.
Węzeł Porosły to połączenie ekspresowej ósemki z trasą generalską w Białymstoku. Jego budowa rozpoczęła się na początku 2019 r. W ramach inwestycji przebudowana została droga krajowa nr 8 na odcinku od granicy miasta Białystok do węzła Porosły oraz droga wojewódzka 676 na odcinku od skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych w Białymstoku do węzła Porosły.
Wybudowano około 10 km dróg w tym: 1,7 km drogi wojewódzkiej, 1,87 km drogi krajowej, 5,49 km dróg dojazdowych, 1,54 km łącznic. Wykonano jezdnie główne, drogi serwisowe, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, oświetlenie, kanalizację deszczową, sieć teletechniczną, sieć energetyczną, przebudowę sieci wodociągowej oraz sanitarnej. Powstało 5 obiektów inżynierskich: estakada w ciągu DK 8 (Porosły), wiadukt drogowy na skrzyżowaniu DK 8 i DW 676, estakada w ciągu DW 676 (Al. Jana Pawła II) na skrzyżowaniu z ul. Elewatorską, wiadukt drogowy na skrzyżowaniu DW 676 (Al. Jana Pawła II) i linii kolejowej Białystok – Bartoszyce, wiadukt drogowy (druga jezdnia) nad linią kolejową Białystok – Bartoszyce w ciągu DK 8 (Gen. F. Kleeberga).
Węzeł Porosły to jedna z najważniejszych i najdroższych inwestycji w Białymstoku. Jest połączeniem Trasy Generalskiej, Trasy Niepodległości i ekspresówki z kierunku Warszawy. Koszt budowy wyniósł ponad 250 mln zł. Na realizację tej inwestycji miasto otrzymało unijną dotację w wysokości 205 mln zł.
Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl