Weź paragon - kolejna akcja zachęcająca wspieranie uczciwych biznesów
2021-07-21 11:32:17
Ruszyła kolejna akcja ministerstwa mająca na celu zachęcenie zabierania wystawionych paragonów i wspierania tym samym uczciwej konkurencji.
pixabay.com
Ruszyła kolejna ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów zachęcająca do brania paragonów. Jej celem jest uświadomienie Polaków, dlaczego warto brać dowody zakupów. A okazuje się, że wiele osób wciąż tego nie robi i mało tego - nie zwraca uwagi nawet, czy takowy został wystawiony.
- Wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla nas wszystkich. W akcji Weź paragon chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Na stronie ministerstwa można zobaczyć jak wygląda prawidłowy paragon, a jak błędny. Okazuje się bowiem, że wciąż są sprzedawcy, którzy oszukują swoich klientów i wydają im nieprawdziwy dowód zakupu. Wciąż odnotowywane są sygnały o takich właśnie nadużyciach.
Niektórzy przedsiębiorcy uchylają się od opodatkowania jest nie rejestrują zawartych transakcji oraz co za tym idzie – nie wydają paragonu fiskalnego lub zbierają te, których klient nie zabrał ze sobą. Na tej podstawie dochodzi często do wystawiania tzw. pustych faktur.
Warto o tym pamiętać
Większość nas, jeśli bierze wydruk od sprzedawcy - to nie przygląda się co na nim jest. Okazuje się, że nieuczciwi przedsiębiorcy wydają wydruk z karty, ale nie dają paragonu. W gastronomii bardzo często wydaje się konsumentom paragon lub rachunek kelnerski w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. Oznacza to, że wówczas to klient płaci podatek w cenie usługi bądź towaru, aczkolwiek trafia on do kieszeni sprzedawcy a nie do budżetu państwa.
Trzeba mieć na uwadze, że biorąc paragon możemy później bez problemu zgłosić ewentualną reklamację, mamy pewność, że nie jesteśmy oszukani, zmniejszamy szarą strefę i wspieramy uczciwą konkurencję oraz mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa.
Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Można to zrobić: osobiście zgłaszając się do urzędu skarbowego, przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny: 800 060 000 bądź mailowo wysyłając wiadomość na adres: powiadomKAS@mf.gov.pl
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z
Polityka cookies
. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce