Motoryzacja

Wróć

Weszły nowe przepisy dotyczące kontroli ruchu drogowego. Sprawdź, co się zmieniło

2019-11-07 11:17:04
W czwartek (7.11) weszło w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. W myśl wprowadzonych regulacji kierowcy i funkcjonariusze zyskali nowe obowiązki oraz uprawnienia.
Podlaska Policja
Prawo z mniejszą liczbą luk i uchybień

Nowe przepisy w sprawie kontroli ruchu drogowego stały się faktem i - co bardzo ważne - prawie wszystkie regulacje już obowiązują. Prawie, bo wyjątek stanowi paragraf 12., który dotyczy odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli. Ten przepis wejdzie w życie wraz z początkiem nowego roku.

- W rozporządzeniu zawarliśmy nowe obowiązki i uprawnienia kierowców aut oraz kontrolujących. Jednocześnie doprecyzowaliśmy istniejące w tym zakresie przepisy. Zależy nam na podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - mówi Mariusz Kamiński, szef MSWiA.

Zacząć trzeba od tego, że w rozporządzeniu zachowano większość obecnie obowiązujących przepisów dotyczących kontroli ruchu drogowego. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji. Dotyczy to m.in. kwestii miejsc postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie owej kontroli. W akcie prawnym zapisano, że podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kierowcy i funkcjonariusze zyskują też nowe obowiązki oraz uprawnienia. Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg wpisze do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będzie także możliwość - w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego, np. ciężarowego lub autobusu - skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Ma to pomóc wyeliminować z dróg niesprawne samochody.

Rozporządzenie rozszerza ponadto katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego. Dzięki zmianom łatwiej będzie kontrolującemu wnioskować do starosty o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem. Również skierowanie kierowcy lub motorniczego na egzamin sprawdzający jego kwalifikacje nie będzie teraz kłopotliwe.

Inspekcja Ochrony Środowiska może więcej

W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie już musiał legitymować się każdemu kierowcy. Zawarte w rozporządzeniu nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku, wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.

Od czwartku do kontroli będą mogli, tak jak obecnie, zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.

Konieczność wydania rozporządzenia wynikała z dostosowania przepisów do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz ustawy o Transporcie Drogowym.
Rafał Żuk
rafal.zuk@bialystokonline.pl