Projekt Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej dotyczy przygotowania i uruchomienia trasy rowerowej w pięciu województwach: warmińsko-mazurskim, lubelskim, świętokrzyskim, podkarpackim i - z najdłuższym odcinkiem - w podlaskim.
- Turystyka rowerowa w naszym kraju przeżywa swój renesans dlatego warto zainwestować w nią w naszym regionie - ocenia marszałek województwa, Jarosław Dworzański.
Jak poinformował Dworzański, w tym roku ma być rozstrzygnięty przetarg na wykonanie dokumentacji, w przyszłym będą trwały prace projektowe, a w latach 2014-2015 prace budowlane. W sumie pochłoną one 58,9 mln zł, z czego blisko 48,6 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych.
- To obok projektu sieci szerokopasmowej drugi duży projekt o takim zasięgu - mówi Dworzański.
W ramach inwestycji w naszym regionie powstanie 592 km trasy rowerowej. Około 450 km przebiegnie po istniejących ścieżkach (często będą one zmodernizowane). Pozostała część zostanie wybudowana jako asfaltowa, a tam gdzie wylanie nawierzchni bitumicznej nie jest możliwe będą drogi z kostki bezstykowej lub żwirowo-szutrowe (np. w lasach i na najcenniejszych przyrodniczo terenach). Wzdłuż trasy powstanie 68 miejsc obsługi rowerzystów. Będą one wyposażone w ławki, stojaki rowerowe, wiaty chroniące przed deszczem, kosze do selektywnej zbiórki odpadów i mapy turystyczne. Na ważniejszych przystankach rowerzyści skorzystają z WC, gastronomii, miejsc noclegowych, wypożyczalni rowerów i sklepów. W ramach projektu zostanie wykonane także oznakowanie trasy oraz staną drogowskazy wskazujące atrakcje turystyczne. Z ważniejszych obiektów inżynierskich powstanie kładka nad Bugiem.
- Naszym celem było usytuowanie tak ścieżek rowerowych, by służyły nie tylko turystom, ale przede wszystkim naszym mieszkańcom - mówi odpowiedzialny za przygotowanie przebiegu trasy członek zarządu województwa, Jacek Piorunek.
Trasa rowerowa poprowadzi przez 9 powiatów oraz 36 gmin naszego regionu: suwalski (gminy Wiżajny, Przerośl, Jeleniewo, Suwałki), miasto Suwałki, sejneński (gminy Giby i Krasnopol), augustowski (gmina Płaska, miasto Augustów, gminy Augustów i Sztabin), moniecki (gminy Jaświły, miasto i gmina Goniądz, gmina Trzcianne), białostocki (gmina Zawady, miasto i gmina Tykocin, miasto i gmina Choroszcz, gmina Wasilków, miasto i gmina Supraśl, gminy Gródek i Michałowo), zambrowski (gmina Rutki), łomżyński (gminy Wizna i Łomża), miasta Łomża i Białystok, hajnowski (gmina Hajnówka, miasto Hajnówka, gminy Dubicze Cerkiewne i Czeremcha), siemiatycki (gminy Milejczyce, Nurzec - Stacja i Mielnik).
Po wykonaniu trasy rowerowej, to właśnie samorządy gminne będą odpowiedzialne z jej utrzymanie.
- Liczymy, że dzięki trasie będzie nie tylko wzrost atrakcyjności turystycznej, ale też gospodarczy - ocenia Jacek Piorunek. Jak mówi, trasa ma szansę przyczynić się do rozwoju bazy turystycznej i przedsiębiorczości, a co za tym idzie wzrostu liczby nowych miejsc pracy oraz zmiany struktury zatrudnienia na obszarach wiejskich.
Przeczytaj także:
Fragment ogromnej trasy rowerowej przebiegnie przez Białystok