Aktualności

Wróć

W Podlaskiem oddano do użytku 2 nowe obwodnice. Mieszkańcy odpoczną od tirów

2015-11-18 00:00:00
Dwie podlaskie miejscowości właśnie zyskały obwodnice. W końcu ruch tranzytowy został wyprowadzony z Bargłowa Kościelnego i Szczuczyna. Nowe trasy powstały w ciągu drogi krajowej nr 61.
GDDKiA
Objadą Bargłów

Po niespełna trzech latach budowy została oddana do użytku obwodnica Bargłowa Kościelnego w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61 Łomża – Augustów – Budzisko. Pierwsze pojazdy pojechały nią we wtorek (17.11).

Obwodnica ma 11,8 km długości i jest pierwszym na Podlasiu odcinkiem drogi objętym 10-letnią gwarancją. Została wybudowana jako droga jednojezdniowa o szerokości 7 m wraz z opaskami i poboczami gruntowymi. Powstały na niej 3 skrzyżowania z oświetleniem, 2 zintegrowane przejścia dla zwierząt, most, wiadukt i 4 wiadukty ponad drogą. Przebudowa objęła również 26 km dróg wokół obwodnicy.

Cała inwestycja kosztowała 213,2 mln zł, w tym prace budowlane - 178,7 mln zł. 123,4 mln zł to dotacja unijna.

Ominą Szczuczyn

W miniony piątek udostępniono kierowcom również główną drogę obwodnicy Szczuczyna. Do wykonania została jeszcze nawierzchnia na drogach serwisowych oraz prace wykończeniowe i porządkowe.

Budowana w ciągu S61 obwodnica Szczuczyna wyprowadza ruch tranzytowy poza miasto. Omija je od północnego-zachodu i północy. Termin oddania jej do użytku to 11 grudnia. Przełożenie ruchu na główny ciąg obwodnicy usprawni układanie brakującej nawierzchni w miejscach, gdzie do tej pory jeździły pojazdy.

Prace w okolicy Szczuczyna trwają od sierpnia 2012 r. Rozpoczęła je firma FCC Construccion S.A. Ze względu na problemy z dotrzymaniem harmonogramu, w czerwcu 2013 r., GDDKiA odstąpiła od umowy z hiszpańskim wykonawcą, który nie zastosował się do wezwań o podjęcie i kontynuowanie robót. Od sierpnia 2014 r. prowadzi je nowy wykonawca – POL-AQUA S.A. Aktualnie wszystko wskazuje na to, że kontrakt zostanie zrealizowany zgodnie z umową.

Obwodnica Szczuczyna ma 8 km. Powstała jako droga jednojezdniowa. Docelowo ma mieć 2 jezdnie, w takim przekroju wybudowano obiekty inżynierskie.

Całkowita wartość inwestycji to 198,61 mln zł.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl