W kwietniu poznamy Podlaskie Marki Roku. Zaprezentowano już nominowanych
Wyłoniono 21 produktów i przedsięwzięć nominowanych do Podlaskiej Marki Roku. Są wśród nich produkty mleczne, meble, ale także instytucje pomagające chorym czy wydarzenia kulturalne o międzynarodowej marce.
MN
Tegoroczna edycja Podlaskiej Marki Roku była rekordowa pod względem zgłoszeń. W 7 kategoriach wpłynęło ponad 200 kandydatur, z których 178 potwierdzono. Kapituła konkursu wyłoniła 21 produktów, po 3 w każdej kategorii, spośród których wyłonieni zostaną zwycięzcy tegorocznej edycji.
- Podlaska Marka jest marką samą w sobie. Świadczy o tym fakt ogromnego zainteresowania przedsiębiorców i ludzi zgłaszających swoje inicjatywy i produkty. Oznacza to, że ten prestiż, jaki daje im ten konkurs, w którym wyłaniamy to, co promuje najlepiej w województwie podlaskim, jest przez nich doceniane i dla nich ważne. Myślę, że nie ma lepszej reklamy dla Podlaskiej Marki Roku niż ta duża ilość zgłoszeń – mówi wicemarszałek województwa podlaskiego Maciej Żywno.
Sery, konie, festiwale
W tym roku zmianą jest to, że kategorii jest 7, bowiem podzielony na 2 części został obszar Kultura i Społeczeństwo. W pierwszej z nich nominowany został Festiwal Kultury Tatarskiej (Związek Tatarów Rzeczpospolitej Polskiej), Międzynarodowy Festiwal Teatralny Walizka (Teatr Lalek i Aktora w Łomży), a także Galeria Arsenał. Natomiast w drugiej o wyróżnienie ubiega się Hospicjum Domowe Proroka Eliasza (Fundacja Podlaskie Hospicjum Onkologiczne), akcja Przedsiębiorcy Dzieciom (Konsulat Honorowy Finlandii w Białymstoku) oraz Fundacja Pomóż im na rzecz Dzieci z Chorobami Nowotworowymi i Hospicjum dla Dzieci. Chociaż tutaj akurat wszyscy zasługują na laury.
Tradycyjnie podzielona została także kategoria Produkt. W obrębie spożywczych rywalizować będzie Ser Królewski z Kolna (Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol), Syrop z Rokitnika (Szarłat) oraz wyroby mleczarskie produkowane pod marką Mlekovita (Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita).
O miano Podlaskiej Marki Roku w obszarze Produktów użytkowych starają się Regały Przesuwane Garderoba LOFT (Malow), Łodzie spacerowe do aktywnej turystyki morskiej (Baltyacht) i Implanty kostne (Medgal).
Za najciekawsze Inwestycje kapituła uznała stworzenie linii do produkcji serów z ekologiczną kotłownią ze stacją LNG w Kolnie(Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol), rozbudowę fabryk w Narewce i Siemiatyczach oraz ukończenie fabryki w Hajnówce (Pronar), a także Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Białymstoku (Spółka Lech)
Miano największego Odkrycia może otrzymać któreś z trójki: Koń zimnokrwisty w typie sokólskim (Wojewódzki Związek Hodowców Koni, Koło terenowe w Dąbrowie Białostockiej), MATIA – sztuczne oko dla osób niewidomych autorstwa Petrosa Psyllosa lub projekt przystosowania maszyny do szycia do potrzeb osób z niepełnosprawnością kończyn dolnych, który przygotowali uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych w Białymstoku.
Wśród wydarzeń największe uznanie zdobył Suwałki Blues Festiwal (Suwalski Ośrodek Kultury), Seniorada organizowana przez prezydenta Łomży i Łomżyńska Społeczna Rada Seniorów oraz Spływ kajakowy Bugiem 500 kajaków (Miejsko-gminny Ośrodek Kultury w Drohiczynie).
Konsumenci też mogą oddać głos
O tym, kto otrzyma tytuł Podlaskiej Marki Roku, zdecyduje 17-osobowa kapituła złożona z przedstawicieli Rady Przedsiębiorczości, a także przedstawicieli świata mediów, sztuki, kultury, gospodarki i organizacji pozarządowych. Zwycięzcy otrzymają gratyfikacje finansowe w wysokości 10 tys. zł.
Laureatów poznamy 27 kwietnia podczas uroczystej gali, która odbędzie się Operze i Filharmonii Podlaskiej. Wtedy również przedstawiona zostanie Podlaska Marka Konsumentów. Głosować na nią można na stronie podlaskamarka.pl. Głosowanie już się rozpoczęło, a każdy kto wybierze swojego faworyta, ma szansę otrzymać nagrody rzeczowe. Obowiązuje zasada: jeden numer telefonu – jeden głos.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl