Aktualności

Wróć

W Białymstoku działa Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego

2013-01-26 00:00:00
Od niedawna działa w Białymstoku Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Teraz, gdy ktoś wybierze numer 112, telefon odbierze jego operator i powiadomi właściwą służbę. Wcześniej zgłoszenia z prośbą o pomoc często trafiały nie tam, gdzie trzeba.
Podlaski Urząd Wojewódzki
Dotychczas, gdy ktoś wybierał numer 112 z telefonu komórkowego, sygnał odbierała policja, a ze stacjonarnego – straż pożarna. Teraz telefon odbierze operator Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W pierwszym etapie dotyczy to Białegostoku i powiatu białostockiego. Docelowo system obejmie całe województwo i będzie jednolity w całym kraju.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w ogromnym stopniu odciąży służby - policję i straż pożarną - od fałszywych i nieuzasadnionych zgłoszeń, a tych jest bardzo dużo – aż 2/3 wszystkich telefonów. Dla przykładu, w ciągu pierwszej doby operatorzy Centrum odebrali 376 telefonów, z czego 99 przekazali do innych służb – policji, pogotowia, straży pożarnej, a 277 było niezasadnych. To głuche telefony od bawiących się dzieci, telefony z niezablokowanych aparatów, które uruchamiają numer „niechcący”, po włożeniu do kieszeni, wreszcie telefony z pytaniem o taksówkę, czy sklep całodobowy. Operator centrum „odsiewa” tego typu zgłoszenia, filtruje je i przekazuje do odpowiednich służb tylko te zasadne.

Operator WCPR po błyskawicznej analizie sytuacji wybiera właściwą służbę. Poprawi to szybkość interwencji i bezpieczeństwo naszych mieszkańców.

W Centrum, które mieści się przy ul. Warszawskiej 3, dyżuruje po dwóch operatorów. Pracują w systemie dwunastogodzinnym. W sytuacji kryzysowej zgłoszenia może odbierać nawet sześciu pracowników.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl