Aktualności

Wróć

W 2014 r. w Białymstoku będzie kilkanaście inwestycji drogowych

2014-01-02 00:00:00
W 2014 r. w Białymstoku zostanie zrealizowanych kilkanaście inwestycji drogowych. Planowane remonty mają szczególnie nie uprzykrzać życia kierowcom.
Michał Kardasz (archiwum)
Skończą rozpoczęte

Największa spośród tegorocznych inwestycji to rozpoczęta kilka miesięcy temu przebudowa ul. Kleeberga. Powstanie ona w standardzie drogi ruchu przyśpieszonego, jak cała trasa Generalska.
- W tej chwili prowadzone są fundamentowania na dwóch estakadach - mówi Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich w Białymstoku.
Przypomina, że kierowcy napotykają tam utrudnienia, tworzą się korki, nie można wyjechać w ul. Narodowych Sił Zbrojnych. Niedogodności te mają skończyć się w czerwcu, a droga będzie gotowa w IV kwartale tego roku.

Kolejna z ważnych inwestycji to remont ul. Ciołkowskiego. Trwające tam od wielu miesięcy roboty mają zakończyć się w czerwcu, chyba że zaatakuje nas zima - wówczas termin ten zostanie przedłużony. Najgorsze utrudnienia już za nami - otwarto skrzyżowanie z ul. Słowińskiego i Kawaleryjską.

Mała, ale ważna - w I półroczu 2014 r. zostanie przebudowana ul. Białówny. Oprócz nowego kawałka drogi, powstanie kilkadziesiąt miejsc parkingowych. Prace tam trwają, ale nie wpływają na płynność ruchu. Zmieni się to prawdopodobnie w marcu. Wtedy ma być zamknięty wlot ul. Białówny w Malmeda. Kierowcy będą musieli korzystać z objazdów przez ul. Nowy Świat i Piotrkowską.

Także w minionym roku się zaczęła, a w tym się skończy (według umowy z wykonawcą w maju) modernizacja ul. 42. Pułku Piechoty na odcinku od ul. Zacisze do ul. Kazimierza Wielkiego.

Zaczną nowe

Ze startujących w tym roku inwestycji trzeba wymienić przede wszystkim ul. Wierzbową. Trwa właśnie przetarg, w marcu, może w kwietniu ruszy jej budowa.
- Rozpocznie się od budowy nowej jezdni, by utrudnienia były jak najmniejsze - informuje Ostrowski.
Ul. Wierzbowa będzie gotowa jeszcze w tym roku.

Po przetargu jest już ul. Konstytucji 3 maja, której modernizacja ruszy w styczniu. Podobnie jak w przypadku Wierzbowej, najpierw robotnicy zajmą się wykonaniem jezdni idącej nowym śladem. Nie wpłynie to szczególnie na ruch samochodowy w okolicy.

Jedna z najtrudniejszych inwestycji to budowa przedłużenia ul. Sitarskiej z przejściem nad torami. Trudna, bo uwagi do niej mieli zarówno ekolodzy (na terenie inwestycji występują rzadkie gatunki storczyka i derkacza), jak i mieszkańcy (do wyburzenia przeznaczono kilka budynków, w tym niedawno wybudowane domy).
- Tę inwestycję chcemy zacząć w tym roku - ma nadzieję szef Zarządu Dróg i Inwestycji. Jak informował, RDOŚ wkrótce ma wznowić decyzję środowiskową, potem już tylko miasto będzie musiało uzyskać pozwolenie na budowę.

Na 2014 r. zaplanowano także budowę łącznika ul. Piastowskiej z ul. Sulika. Dzięki niemu kilka znajdujących się w pobliżu firm uzyska lepszy dojazd. Będzie on ważny także z uwagi na mającą tam powstać zajezdnię autobusową.

W Białymstoku spore inwestycje drogowe będzie prowadził nie tylko magistrat. Firma Strus, wykonawca galerii Jurowieckiej, ma przebudować ul. Jurowiecką (od ul. Sienkiewicza do Ciepłej). Rozpoczęcia robót należy się spodziewać w kwietniu. Powinny zakończyć się przed oddaniem do użytku centrum handlowego.

Dużo więcej niż w latach poprzednich, miasto wyda na budowę dróg osiedlowych. Są wśród nich ulice Długa, Daliowa czy Grzybowskiego.
- Nie mają znaczenia komunikacyjnego, ale dla kilkudziesięciu rodzin będą to najważniejsze inwestycje - mówi Ostrowski. Dodaje, że ich realizacja jest możliwa, gdyż najbardziej palące potrzeby drogowe Białegostoku już zostały zaspokojone.

W tym roku na drogi miasto wyda około 160 mln zł. 60 mln zł to środki pozyskane z funduszy unijnych.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl