Via Baltica. Przygotowania do budowy 3 odcinków, roboty ruszą w 2017 r.
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szykuje się do budowy drogi S61 (Via Baltica). Ekspresówkę chcą budować firmy i konsorcja z całej Europy.
GDDKiA
Najszybciej obwodnica Suwałk
Najbardziej zaawansowane przygotowania do sześćdziesiątki jedynki trwają na planowanej obwodnicy Suwałk. W ubiegłym tygodniu trafił do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku wniosek o zezwolenie na realizację tej inwestycji drogowej. Złożył go, jako pełnomocnik GDDKiA, wykonawca prac - firma Budimex.
Po otrzymaniu decyzji wojewody rozpoczną się roboty budowlane. GDDKiA przewiduje, że będzie to w 2017 r.
Zgodnie z umową z października ubiegłego roku, niemal 13-kilometrowa obwodnica realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Połączy się z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km) na węźle Suwałki południe (dawniej lotnisko). Następnie ominie Suwałki od zachodu oraz północy i zejdzie się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki - Budzisko).
Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny i drogi serwisowe. Będzie miała nawierzchnię cementową, co więcej, ma być to pierwsza eska w Podlaskiem przystosowana do najcięższego ruchu KR7 z dopuszczalnym naciskiem 115 kN/oś.
Do granicy z Litwą
Drugi istotny fragment S61 to Suwałki - Budzisko. Kilka dni temu minął termin na złożenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na przygotowanie projektu i uzyskania niezbędnych pozwoleń, a następnie wykonania robót budowlanych. Przetargiem zainteresowało się aż 21 firm i konsorcjów z całej Europy.
Na bieżącym etapie weryfikacji będzie podlegać wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa wykonawców. Spośród złożonych wniosków wybranych może być maksymalnie 20 wykonawców, do których zostaną wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych.
24 km drogi Suwałki - Budzisko będzie miało również nawierzchnię z betonu cementowego. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r.
Druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna
Podobnie wygląda zaawansowanie przygotowań na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61. W połowie lipca 14 firm złożyło wnioski o dopuszczenie do postępowania przetargowego, także w systemie projektuj i buduj.
Zgłoszenia teraz są sprawdzane. GDDKiA weryfikuje możliwości kadrowe, doświadczenie oraz sytuację finansową zainteresowanych firm. Na przełomie III i IV kwartału tego roku zostaną wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych. Do końca roku planowane jest rozstrzygnięcie przetargu, do końca I kwartału 2017 r. - podpisanie umowy.
Druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna ma 6,6 km długości. Powinna być gotowa najpóźniej w 2020 r.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl