Aktualności

Wróć

Via Baltica. Prace na przedostatnim odcinku ruszą lada dzień

2020-02-19 17:15:21
To już przedostatni odcinek drogi ekspresowej Via Baltica w województwie podlaskim. Wojewoda właśnie podpisał zezwolenie na realizację inwestycji. Wykonawca na plac budowy wejdzie najpóźniej w połowie marca.
Ewelina Sadowska-Dubicka
Łomża doczeka się obwodnicy

W środę (19.02) wojewoda podlaski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dotyczącej budowy fragmentu trasy Via Baltica. Chodzi dokładnie o obwodnicę Łomży - od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód. To poprowadzony na zupełnie nowym śladzie ponad 7-kilometrowy odcinek drogi krajowej 61 oraz ponad 8-kilometrowy odcinek wiążący się z przebudową wlotu do tej trasy drogi krajowej nr 63, również poprowadzony na nowym śladzie.

Całość przebiega głównie przez powiat łomżyński, tylko niewielki fragment drogi, przy Czerwonym Borze, zahacza o powiat zambrowski.

- Ta inwestycja jest szczególnie ważna dla mieszkańców ziemi łomżyńskiej. Czekaliśmy na nią wiele, wiele lat - cieszy się starosta łomżyński Lech Szabłowski.

140 km ekspresówki

- Jest to już siódma decyzja, która na przestrzeni ostatnich lat w zakresie tej trasy jest przeze mnie wydawana - podkreśla wojewoda podlaski Bogdan Paszkowski. - Pozostanie już tylko jedna, na odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. W ten sposób zamkniemy w formie administracyjnej bardzo ważną trasę Via Baltica.

Na terenie naszego województwa europejska trasa liczy około 140 km. Powstaje w standardzie drogi ekspresowej: 2 pasy ruchu w każdym kierunku. Tak jest i z obwodnicą Łomży.

- Wykonawcą jest firma Mota. Wartość przedsięwzięcia - 218 mln zł. Technologia to nawierzchnia z betonu wałowanego z pasem awaryjnym. Dwa pasy w każdym kierunku, dwie jezdnie. Powstanie 15 obiektów inżynierskich, 6 przejść dla zwierząt: 5 dolnych i jedno górne - podlicza Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Według informacji Borzuchowskiego, prace drogowe mają ruszyć lada dzień. Wykonawca podpisuje ostatnie umowy z podwykonawcami. Deklaruje, że najpóźniej 15 marca będzie w pełnej gotowości realizacyjnej.

- Szacujemy, że ten odcinek powinien być gotowy przed końcem 2022 r. - mówi Wojciech Borzuchowski.

Jeszcze wywłaszczenia

Na mocy dzisiejszej decyzji na własność Skarbu Państwa przejdzie w sumie około 420 działek lub ich części. Pójdą pod pas drogowy i urządzenia towarzyszące. Wojewoda zapewnia, że równolegle z rozpoczęciem prac drogowych rozpoczną się wyceny zajętych działek i będą wypłacane za nie odszkodowania.

Na sześciu odcinkach Via Baltici na terenie naszego województwa prace już trwają. Są one na różnych stopniach zaawansowania.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl