Via Baltica na ostatniej prostej. Pojedziemy nią w ciągu 3 lat
Ostatni z zaplanowanych polskich odcinków Via Baltici ma już wykonawcę. Pod koniec 2021 r. cała inwestycja powinna zostać oddana do użytku.
GDDKiA
W zeszłym tygodniu, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża Zachód do Kolna. Ten, stanowiący część obwodnicy Łomży, kawałek jest również fragmentem dużo ważniejszego przedsięwzięcia – Via Baltici. Co ważniejsze, ostatnim, który nie miał wykonawcy.
- To bardzo ważna chwila dla mieszkańców Łomży, Podlasia, ale i wszystkich Polaków. Finalizujemy proces rozpoczęty w obecności Premier Beaty Szydło na początku 2016 r. Wtedy zapadła decyzja o skierowaniu do realizacji inwestycji na trasie Via Baltica. Dzisiaj podpisujemy już umowę na ostatni odcinek tej trasy. Umowa na projekt i budowę blisko 13-kilometrowej obwodnicy Łomży oznacza, że w realizacji jest ponad 200 km drogi ekspresowej S61. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r. - mówił podczas podpisywania umowy minister Andrzej Adamczyk.
Wspomniany odcinek wybuduje firma TOTO, a wartość inwestycji to ponad 526 mln zł. Na 13 kilometrach powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
Jeśli chodzi o Via Balticę, w realizacji jest 12 odcinków, z czego 9 w województwie podlaskim. Będzie to korytarz transportowy łączący Zachód Europy z krajami nadbałtyckimi.
- w. Podborze - w. Śniadowo o długości ok. 19,5 km, umowa podpisana 30.01.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość - 479,1 mln zł;
- w. Śniadowo - w. Łomża Południe o długości ok. 17 km, umowa podpisana 9.02.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość - 380 mln zł;
- w. Łomża Południe - w. Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa podpisana 21.12.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość - 218,1 mln zł;
- w. Łomża Zachód - w. Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa podpisana 11.10.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2021 r., wartość - 525,6 mln zł;
- w. Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość - 288,3 mln zł;
- Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość - 342,1 mln zł;
- obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa podpisana 26.05.2017 r., koniec prac planowany na I kw. 2020 r., wartość - 75 mln zł;
- Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa podpisana 6.08.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość - 700 mln zł;
- Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa podpisana 19.07.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość - 686 mln zł;
- Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa podpisana 4.07.2018 r., oddanie planowane w połowie 2021 r., wartość - 484 mln zł;
- Raczki - obwodnica Suwałk, o 13 km, w użytkowaniu, realizacja łącznie z obwodnicą Augustowa, oddana w 2014 r., wartość - 659 mln zł;
- obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km, umowa podpisana 29.09.2015 r., zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r., wartość - 299,4 mln zł;
- obwodnica Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, umowa podpisana 6.06.2017 r., zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r., wartość - 605 mln zł.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl