Aktualności

Wróć

Uwaga – nadawca SMS-ów z ZUS zmienił nazwę

2021-12-14 12:55:56
Od 1 grudnia osoby, które ustawiły na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS subskrypcję powiadomień o nowych zdarzeniach na koncie, dostają SMS-y z inną nazwą nadawcy.
pixabay.com
Niektórzy mogą być zaniepokojeni, gdyż od 1 grudnia tego roku, osoby, które ustawiły na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS subskrypcję powiadomień o nowych zdarzeniach na koncie, dostają SMS-y z adresu ZUS. Do tej pory jako nadawca tego typu wiadomości wyświetlał się numer 2075.

Każdy klient Zakładu Ubezpieczeń Społecznych może włączyć na PUE ZUS subskrypcję o nowych zdarzeniach koncie, wówczas otrzyma informację, że urząd przesłał mu jakiś dokument, lekarz wystawił np. zwolnienie lekarskie. SMS-em może też przyjść przypomnienie o terminie zarezerwowanym na wizytę w siedzibie ZUS.

- Dotychczas takie wiadomości przychodziły z numeru 2075. Od 1 grudnia zamiast tego numeru jako nazwa nadawcy wyświetla się napis ZUS – informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.- Aby włączyć subskrypcję powiadomień o nowych zdarzeniach na koncie, wystarczy zalogować się na PUE ZUS i w zakładce Ustawienia. Konfiguracja profilu wybrać Ustawienia subskrypcji. - Powiadomienie może przychodzić SMS-em na telefon albo na adres e-mail – w zależności od tego, jaką opcję wybierze użytkownik – wyjaśnia rzeczniczka.

Warto wiedzieć o wprowadzonych zmianach, by mieć pewność, że nie doszło do oszustwa. Szczególnie, że w ostatnim czasie dużo się mówi o fałszywych SMS-ach przychodzących z różnych firm czy instytucji.

Próby oszustwa na czternastkę

Oszuści nie próżnują. Cały czas są próby dokonywania przez nich nowych działań. Nie dawno do ZUS-u wpłynęły wpłynęły zgłoszenia o kolejnych próbach oszukania seniorów. Osoby starsze otrzymywały telefony, w których oszuści proponują im pomoc w wypełnianiu wniosków o czternaste emerytury. W ten sposób chcą wyłudzić dane osobowe.

- Oszustka zadzwoniła do emerytki i zaproponowała pomoc przy wypełnianiu wniosku o dodatkową czternastą emeryturę. Próbowała nakłonić ją do podania danych osobowych. Seniorka odmówiła przekazania danych, tłumacząc się, że sprawami urzędowymi zajmuje się córka, która w tej chwili jest w pracy – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Urząd przypomina wszystkim, a szczególnie osobo starszym, które są najbardziej narażone na działanie oszustów, że pracownicy ZUS nie kontaktują się z nikim telefonicznie, nie dzwonią. Istnieje jedynie możliwość przysłania SMS, ale tylko wtedy, gdy ktoś ma włączoną subskrypcję.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl