Uwaga na nieodebrane połączenia. Oddzwaniając możesz słono zapłacić
Numery wyglądają jak krajowe połączenia z Warszawy lub Płocka, tymczasem są to telefony z państw afrykańskich. Oddzwanianie na nie wiąże się z gigantycznym rachunkiem - ostrzega Urząd Komunikacji Elektronicznej.
pixabay.com
Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgłasza się ostatnio wielu abonentów oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych o nasileniu zjawiska nieodebranych połączeń z nieznanych numerów bądź głuchych telefonów.
Metoda oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystywaniu ich skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Tzw. głuche telefony pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych i trwają bardzo krótko. Oszuści liczą na to, że użytkownik danego numeru oddzwoni z samego rana, generując wysoką opłatę.
Najczęściej na wyświetlaczu telefonicznym pojawiają się numery z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243) oraz (+225) mogą sugerować połączenia krajowe, np. z Warszawy (22) bądź Płocka (24). Według docierających do UKE sygnałów, ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX), które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów.
Zdarza się również, że połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie symbolu czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty.
Jeżeli nie spodziewasz się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na twoim telefonie numer jest zadziwiająco długi lub nie kojarzysz międzynarodowego numeru kierunkowego tego numeru: oddzwaniaj z głową! Wcześniej należy sprawdzić, czy dany numer nie jest zagranicznym lub czy nie należy do zakresu numeracji wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 708 XXX XXX), co można sprawdzić na stronie internetowej UKE. Jeśli takie połączenie zostało wykonane i jego koszt został uwzględniony w rachunku, można złożyć do dostawcy swoich usług reklamację. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli połączenie zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik. W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji można skorzystać z możliwości polubownego zakończenia sporu w postępowaniu mediacyjnym.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl