Umowa podpisana. Kiedy zacznie się budowa S19 na północ od Białegostoku?
Powstająca droga ekspresowa S19, będąca częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, już wkrótce połączy trzy największe miasta Polski Wschodniej, czyli Białystok, Lublin i Rzeszów. Jest umowa z wykonawcą kolejnego odcinka.
Krzysztof Zdanuczyk / Podlaski Urząd Wojewódzki
Jaka będzie nowa droga? Szczegóły inwestycji
Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Państwowych i Autostrad poinformował o podpisaniu - w obecności wojewody Jacka Brzozowskiego - umowy na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19, liczącego ponad 12 kilometrów długości. Mowa o odcinku od Czarnej Białostockiej do węzła Białystok Północ (na drodze krajowej nr 8). Eskę zbuduje firma Unibep za 347,79 milionów złotych, która zaproponowała najniższą cenę. To będzie drugi odcinek S19 na północ od Białegostoku, który wchodzi w fazę realizacji (w budowie jest fragment łączący Kuźnicę z Sokółką).
Dwujezdniowa droga ekspresowa S19 pomiędzy Czarną Białostocką a węzłem Białystok Północ poprowadzona będzie w przybliżeniu śladem istniejącej DK19, ale już jako zupełnie nowa trasa. Droga będzie przystosowana do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś.
Na funkcjonującej obecnie obwodnicy Wasilkowa dobudowana zostanie druga jezdnia (po stronie południowej), a dotychczasowa zostanie przystosowana do parametrów drogi ekspresowej i dodatkowo będzie na niej wymieniona warstwa ścieralna. Konieczna jest także przebudowa części węzła Białystok Północ na DK8.
Harmonogram zakłada, że wniosek o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca powinien złożyć pod koniec bieżącego roku, wydanie decyzji ZRID szacowane jest na III kwartał 2025 roku i po wydaniu decyzji ruszą prace. Oddanie drogi do ruchu zaplanowane jest na koniec 2027 roku.
[zdjecie]95494[/zdjecie]
Wybór wykonawców pozostałych odcinków zakwestionowany
W grudniu informowaliśmy o wyłonieniu wykonawców trzech innych odcinków S19, o łącznej długości 46 kilometrów. Chodziło o:
- S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 kilometra): firma Stecol z ofertą 828,8 milionów złotych,
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (13 kilometrów): firma Unibep S.A. z ofertą 347,79 milionów złotych,
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9 kilometrów): firma Unibep S.A. z ofertą 320,88 milionów złotych.
Okazuje się jednak, że wybór został zakwestionowany.
- Oprócz odcinka, na który właśnie podpisaliśmy umowę, mamy wyłonionych wykonawców dwóch pozostałych odcinków S19 na północ od Białegostoku. S19 Sokółka – Czarna Białostocka (firma Stecol) oraz Białystok Północ – Dobrzyniewo (firma Unibep) Oba rozstrzygnięcia, wskutek odwołań od wyroków Krajowej Izby Odwoławczej potwierdzających wybór GDDKiA, trafiły do sądu - informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Państwowych i Autostrad.
Jak prezentuje się podlaska S19? Aktualizacja
Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 kilometrów długości. Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego).
Trwają prace budowlane:
- Kuźnica – Sokółka, długość około 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP).
Po odwołaniu od wyroku KIO sprawa trafiła do sądu:
- Sokółka – Czarna Białostocka, około 24,1 km;
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, około 8,8 km.
Podpisanie umowy z wykonawcą w systemie Projektuj i buduj:
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km.
Otrzymanie nowej DŚU (Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia):
- Białystok Zachód – Białystok Księżyno, około 16,6 km;
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, około 8 km S oraz około 13,8 km DK65;
- Białystok Południe – Wojszki, około 11,2 km;
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami), około 3,9 km (w przygotowaniu).
W realizacji, oczekiwanie na ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej):
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, około 10,2 km;
- Deniski – Haćki, około 6,6 km;
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, około 2,8 km (GP).
W realizacji, wydana decyzja ZRID, trwa budowa:
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, około 11,2 km;
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, około 12,2 km;
- Boćki – Malewice, około 15,9 km;
- Malewice – Chlebczyn, około 25,1 km.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl