Motoryzacja

Wróć

Turbosprężarka w aucie. Jak dbać, aby uniknąć kosztów?

2013-11-19 00:00:00
Twoje auto zaczęło dymić przy wyższych obrotach? Często musiałeś uzupełniać olej w silniku, a turbosprężarka zaczęła głośno gwizdać? W końcu twój samochód nagle stracił moc. To klasyczne objawy awarii turbosprężarki. Warto wtedy skorzystać z usług specjalistów z firmy Krymar.
Krymar
Białostocka firma Krymar już o 5 lat zajmuje się się regeneracją turbosprężarek do wszystkich typów pojazdów. Przez ten czas wykwalifikowany personel zyskał rzesze zadowolonych klientów. Krymar proponuje kompleksowy serwis związany z naprawą i diagnostyką turbin. Tutaj też możemy podnieść moc naszego auta nawet o około 30 KM. Krymar do regeneracji turbosprężarek wykorzystuje urządzenia lidera branży doważarek - firmy Schenck.

Jak dbać o silnik z turbosprężarką w aucie?

Prawidłowo eksploatowana turbosprężarka powinna wytrzymać wiele lat. Z czasem jednak jej parametry zwyczajnie mogą się pogorszyć. Dla zminimalizowania ryzyka, warto poznać kilka zasad, jak prawidłowo z niej korzystać. Nie stosowanie się do reguł może skutkować ogromnymi kosztami naprawy.

- Przede wszystkim bezpośrednio po uruchomieniu silnika nie należy wchodzić na tzw.: wysokie obroty - mówi Maciej Jabłokow z firmy Krymar.

Chodzi tutaj przede wszystkim o lepsze smarowanie, by olej silnikowy dotarł w każde miejsce - w szczególności do turbiny. Olej w silniku musi się rozgrzać, by dać odpowiednie smarowanie turbosprężarce. Pamiętajmy, że rozgrzewa się on wolniej niż płyn chłodniczy. Turbosprężarka daje bardzo duży przyrost mocy silnika, co może spowodować, że zimne elementy, jak np.: łożyska oporowe wału korbowego mogą zwyczajnie nie wytrzymać przeciążenia i ulec uszkodzeniu.

- Najlepiej jest uruchomić silnik i posiedzieć w aucie ok. 1,5 min. Samochód rozgrzeje się na wolnych obrotach - radzi Maciej Jabłokow.

Regeneracja turbosprężarki krok po kroku

Proces regeneracji turbosprężarek jest bardzo skomplikowany. Mechanicy z białostockiego Krymaru znają go do perfekcji.

- Zawsze zaczynamy o weryfikacji podczas demontażu turbosprężarki. Widać wtedy uszkodzenia poszczególnych elementów, co pozwala określić przyczynę powstałego uszkodzenia - mówi Maciej Jabłokow.

Następnie turbosprężarka trafia na warsztat. Tam, za pomocą specjalistycznych urządzeń jest czyszczona. - Wszystko zależy od poziomu zabrudzenia; stosujemy myjki wysokociśnieniowe, kabiny piaskownicze i myjki ultradźwiękowe - tłumaczy Maciej Jabłokow.

Kolejnym etapem regeneracji jest weryfikacja zgodności wymiarów części turbosprężarki z normami producenta. Jeżeli wszystko się zgadza mechanicy rozpoczynają dwuetapowe wyważenie dynamiczne elementów wirujących. Wszystko odbywa się to na wyważarce TB Comfort - niemieckiej marki SCHENCK.

W dalszej części zakładany jest układ wirujący w obudowie łożyskowań i rozpoczyna się wyważanie wysokoobrotowe. W zależności od turbiny nawet do 250 tys. obrotów. Po tym przeprowadzany jest test szczelności rdzenia turbosprężarki na specjalistycznej wyważarce.

- Wyważenie dynamiczne rdzenia turbosprężarki jest niezbędnym, krytycznym i właściwie najważniejszym etapem regeneracji turbiny. dla potwierdzenia prawidłowości usługi dajemy klientowi specjalny protokół z wyważenia - dodaje Maciej Jabłokow z firmy Krymar.

Kolejnym etapem jest montaż rdzenia turbosprężarki z obudową kompresora i obudową turbiny. Na koniec kontrolowana jest prawidłowość działania zaworu zmiennej geometrii lub upustu spalin. Kiedy wszystko się zgadza turbosprężarka jest szczelne pakowana i odsyłana do klienta.

Sprawdź ofertę firmy: Krymar

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]
Łukasz Wiśniewski
lukasz.w@bialystokonline.pl