Trzech Króli pierwszym dniem uświęconym przez Kościół
Święto Trzech Króli - inaczej Objawienie Pańskie, Epifania - czci objawienie się Boga człowiekowi. Jest także dniem ustawowo wolnym od pracy.
Wikipedia
Święto Trzech Króli w Kościele katolickim obchodzone jest 6 stycznia, natomiast w Cerkwi - 19 stycznia. Upamiętnia objawienie się Boga całemu światu oraz Trzech Mędrców (Magów), którzy udali się do Betlejem, aby oddać pokłon narodzonemu Jezusowi Chrystusowi.
W tradycji katolickiej
Według chrześcijan Objawienie Pańskie ma swoją symbolikę - jest pokłonem zarówno części świata pogan, jak i ludzi z różnych warstw społecznych oraz narodowych. Stąd dużo późniejsze przedstawienie Mędrców (Magów) jako trzech osób, z których jedna jest czarna, druga młoda, a trzecia stara, przed Bogiem Wcielonym. Wśród takiej rodziny ludzkiej narodził się Chrystus ze swą zbawczą misją, a ona w swych przedstawicielach przybyła z różnych stron, aby złożyć mu hołd.
Objawienie Pańskie w Kościele katolickim ma rangę uroczystości liturgicznej.
Tego dnia święci się złoto i kadzidło - dawniej okadzano domy i obejście, co miało znaczenie symbolicznego zabezpieczenia budynku przed chorobami i nieszczęściami. W tym samym celu poświęconym złotem dotykano całej szyi.
Od XVIII wieku upowszechnił się także zwyczaj święcenia kredy, którą na drzwiach wejściowych pisano litery: K+M+B oraz datę bieżącego roku. Zwyczaj ten, znany również w czasach obecnych, jest błędną interpretacją łacińskiej inskrypcji C†M†B Christus Mansionem Benedicat (Niech Chrystus błogosławi temu domowi). Legenda o trzech królach pojawiła się w średniowieczu, stąd przyjęło się błędne odczytywanie tych liter jako imion Mędrców.
W obrządku prawosławnym
W tradycji prawosławnej święto znane jest bardziej pod nazwą Epifanii i jest jednym z 12 głównych świąt obchodzonych w roku liturgicznym. Łączy objawienie się Boga człowiekowi, Teofanię i pierwsze objawienie się Trójcy Świętej podczas Chrztu Pańskiego. Wyznawcy prawosławia określają potocznie grupę tych świąt, obchodzonych jednego dnia, jako święto Jordanu.
Ewa Reducha
ewa.r@bialystokonline.pl