Trwają przygotowania do przebudowy Piłsudskiego - Sienkiewicza
Jedno z najważniejszych i chyba najbardziej prestiżowych skrzyżowań w Białymstoku oraz jego okolice, czyli węzeł Sienkiewicza - Piłsudskiego zmieni się niemal nie do poznania. W tej chwili trwa procedura administracyjna związana z wydawaniem pozwolenia na przebudowę tego miejsca.
Urząd Miejski w Białymstoku
O planach przebudowy ciągu ulicy Dąbrowskiego i alei Józefa Piłsudskiego na odcinku od ronda Lussy do wiaduktu Dąbrowskiego oraz fragmentu ul. Sienkiewicza od skrzyżowania z tą aleją do ul. Warszawskiej już pisaliśmy. W tej chwili miasto jest już na ostatnim etapie formalnych przygotowań do tej inwestycji - wydawaniu pozwolenia na budowę.
Nowe jezdnie i bus pasy
W ramach inwestycji zaplanowano, że na alei Piłsudskiego od ronda Lussy do ul. Dąbrowskiego pozostanie droga dwujezdniowa, z trzema pasami ruchu. Dodatkowo pojawią się tam bus pasy przeznaczone wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Pas autobusowy zaprojektowano również na odcinku ul. Sienkiewicza, pomiędzy Jurowiecką a Piłsudskiego.
Robota znajdzie się również dla mostowców - mają być rozebrane istniejące i zbudowane od nowa mosty nad rzeką Białą - zarówno ten w ul. Sienkiewicza, jak i w al. Piłsudskiego.
W trakcie remontu zostanie całkowicie wymieniona nawierzchnia ulic, wzdłuż nich powstaną też ścieżki rowerowe. Przebudowana i rozbudowana będzie sygnalizacja świetlna na Placu Niepodległości, skrzyżowaniach al. Piłsudskiego z ul. Częstochowską, Malmeda i Sienkiewicza oraz na węźle Sienkiewicza - Warszawska - Jurowiecka.
Przejścia podziemne
Nowe rozwiązania komunikacyjne czekają nie tylko kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej i rowerzystów, ale także osoby, które zwykle tam spacerują. Projektanci uznali, że na upłynnienie ruchu na jednym z najbardziej obciążonych białostockich skrzyżowań pozytywnie wpłynie przeniesienie przejść dla pieszych pod ziemię. Dwa duże, przywołujące na myśl muszle ze szkła i metalu wejścia staną od strony ul. Warszawskiej, nieco mniejsze będą usytuowane po przeciwnej stronie skrzyżowania, bliżej ul. Białówny.
Same podziemia mają być nowoczesne i estetyczne - wyłożone szaro-stalowym gresem czy kamieniem, z miejscem na reklamy, wydzielonymi powierzchniami usługowymi i drobną działalność komercyjną. Będzie tam zainstalowany monitoring. Obok wejść do podziemi pojawią się też dwie windy.
Wzdłuż al. Piłsudskiego zostaną ustawione nowe wiaty przystankowe. Ich stylistyka będzie nawiązywać do wejść podziemnych, a najbardziej oblegane przystanki - Plac Inwalidów i Rzeka Biała - mają zostać znacznie powiększone do 3 równoległych miejsc zatrzymywania się autobusów. Będą to tzw. centra przesiadkowe. Według planów ich budowa ma wiązać się z wyburzeniem kilku budynków i likwidacją kiosków, m.in. popularnego sklepu Nad Białką.
Pierwsze prace, przygotowujące do przebudowy al. Piłsudskiego - roboty podziemne - trwają od lata. Do tej pory nie sprawiały kierowcom większych kłopotów. Według wcześniejszych zapowiedzi na dobre drogowcy rozpoczną pracę na alei wiosną przyszłego roku i wówczas trzeba spodziewać się poważnych utrudnień w ruchu i objazdów.
Potrzeba ponad 20 mln zł
W tej chwili można składać uwagi i wnioski do projektu. Magistrat będzie na nie czekał do 23 listopada. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziano na 2013 rok. Według szacunków ma ona kosztować ponad 20 mln zł. W tegorocznym budżecie zarezerwowano na ten cel 75 tys. zł. Większość środków na jej finansowanie powinno być zapisane w tworzonym w tej chwili budżecie na 2012 rok.
Przebudowa al. Piłsudskiego i części nieremontowanego od wielu lat fragmentu ul. Sienkiewicza to trzeci etap wielkiego projektu - Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku.
E.S.