Białostocki magistrat udostępnił zdjęcia ze środka prac przy przejściu podziemnym w rejonie dworców PKP i PKS. Wraz z rozbudową ul. Kolejowej i Zwycięstwa powstaje ono w ramach intermodalnego węzła komunikacyjnego. Zaawansowane są już roboty konstrukcyjne, ustawiona jest duża część prefabrykatów i ułożona znaczna część zbrojeń.
Inwestycję, która pochłonie ponad 41 mln zł, prowadzi firma STRABAG. Jest to jeden z elementów intermodalnego węzła komunikacyjnego.
- Celem tej inwestycji jest m.in. upłynnienie ruchu, skrócenie czasu podróży komunikacją miejską w centrum, integracja transportu publicznego z komunikacją pieszą, rowerową, samochodową i kolejową, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżujących - przypomina Urząd Miejski w Białymstoku.
W ramach całego projektu określanego jako intermodalny węzeł komunikacyjny, oprócz przejścia podziemnego, zaplanowane są jeszcze inne inwestycje. Największa to trwająca już
przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino i ul. Łomżyńskiej. Kolejną, na którą aktualnie opracowywana jest dokumentacja projektowa, jest budowa centrum przesiadkowego po południowej stronie torów kolejowych. W jego ramach powstaną m.in. miejsca postojowe dla autobusów, zatoki autobusowe i wiaty przystankowe, a także będzie przebudowana ul. św. Rocha na odcinku od ul. Bohaterów Monte Cassino do torów kolejowych wraz z wydzieleniem miejsc postojowych typu „Kiss&Ride”, budową chodników i ścieżek rowerowych. Ponadto zostanie zakupionych 20 nowych, zeroemisyjnych autobusów miejskich i 20 stacji wolnego ładowania do zajezdni. Oprócz tego cały tabor BKM zostanie wyposażony w beacony oraz powstaną 3 stacje transformatorowe na terenach zajezdni KPKM, KPK i KZK.
Wartość wszystkich inwestycji w ramach intermodalnego węzła komunikacyjnego to prawie 195 mln zł. 135 mln z tej kwoty pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Oprócz prac prowadzonych przez miasto Białystok, jednocześnie trwają roboty, których inwestorem jest PKP. W ich ramach m.in. przebudowywana jest stacja Białystok oraz znaczna część torów mieście. Dzięki obu inwestycjom przejście z dworca PKS na dworzec PKP będzie możliwe tunelem i całkowicie znikną kładki nad torami.