Aktualności

Wróć

To pierwsze takie rozwiązanie w Białymstoku. Można jechać rowerem pod prąd

2023-07-05 11:24:52
Od czerwca na ul. Wesołej działa pierwszy w Białymstoku kontrapas, czyli pas ruchu dla rowerów wyznaczony na ulicy jednokierunkowej w kierunku przeciwnym do ruchu ogólnego.
Rafał Rudnicki
Teraz rowerzyści mogą jechać ul. Wesołą pod prąd (w kierunku ul. Zwierzynieckiej), ale jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy poruszają się po wyznaczonym kontrapasie. W stronę ul. Kaczorowskiego i centrum jadą głównym pasem, razem z innymi pojazdami.

- Pozytywnie oceniamy tę zmianę. Pas pod prąd ułatwi podróże rowerowe pomiędzy rejonem Politechniki i centrum - komentują miejskie rozwiązanie fani dwóch kółek ze stowarzyszenia Rowerowy Białystok. - To pożądane przez rowerzystów rozwiązanie ze względu na swoje liczne zalety jest szeroko stosowane w kraju i za granicą. Jest tanie we wdrożeniu, poprawia ciągłość i spójność sieci rowerowej, skraca drogę. Sprzyja poprawie bezpieczeństwa, bo na ograniczonej przestrzeni ruch odbywa się z mniejszymi prędkościami, kierowcy i rowerzyści widzą się nawzajem, ponadto ci drudzy mają część jezdni wyłącznie dla siebie.

Kontrapas na ul. Wesołej jest pierwszym takim rozwiązaniem w Białymstoku i jeszcze nie wszyscy potrafią z niego poprawnie korzystać - zdarza się, że kierowcy trąbią i krzyczą na prawidłowo jadących rowerzystów, a niezorientowani rowerzyści jeżdżą kontrapasem pod prąd. Tymczasem trzeba pamiętać, że pasy rowerowe zawsze są jednokierunkowe. Nie można nimi jeździć pojazdami innymi niż rower i nie można na nich parkować.

Przy ul. Wesołej ustawiono tymczasowe tablice wyjaśniające zasadę kontrapasa: NA ROWERZE: Z prądem - razem z autami, pod prąd - kontrapasem.

Dużo wcześniej niż kontrapasy w Białymstoku zaczęto wprowadzać kontraruch rowerowy. Najpierw na ul. Zamenhofa, potem m.in. na ul. Białej, Orzeszkowej, Chopina, Wołodyjowskiego, Batalionów Chłopskich. Zasada kontraruchu i kontrapasa w obu przypadkach jest identyczna. Pod prąd jedziemy prawą stroną, z prądem również prawą, ale wtedy jest to strona, po której poruszają się samochody. Różnice dotyczą oznakowania. Kontrapas ma wyraźną granicę w postaci linii wyznaczającej pas ruchu i poziome symbole rowerów oznaczające pas rowerowy (zawsze skierowane w stronę jazdy). W kontraruchu krótkie pasy maluje się tylko na początku i końcu odcinka.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl