To nasz najlepszy towar eksportowy. Podlaska bielizna podbija światowe rynki
Nowoczesne studia projektowe, bogate wzornictwo i oferta, a przy tym dobra jakość – bielizna produkowana przez podlaskich przedsiębiorców cieszy się światowym uznaniem.
Podlaski Klaster Bielizny
Włókiennicza tradycja
Białystok od zawsze kojarzony jest z włókiennictwem. Pomimo zmieniających się na przestrzeni lat warunków gospodarczych czy ustrojowych, tradycje rynku włókienniczego przetrwały. Dziś nasz region coraz częściej kojarzony jest z produkcją bielizny najwyższej klasy.
Nie byłoby to możliwe bez czynnego udziału producentów skupionych wokół Podlaskiego Klastra Bielizny i jego firm założycielskich, takich jak: Ava, Axami, Gaia, Gorteks, Kinga, Kontri, Kostar oraz Mat.
Idea i innowacje
Kiedy w 2008 roku zakładano Klaster, białostockim gorseciarzom przyświecała idea zdobywania bieliźniarskiego rynku wysokiej klasy produktami, przy zachowaniu zasad współdziałania i zdrowej konkurencji. W 2014 w Podlaskim Klastrze Bielizny z inicjatywy członkowskich firm, w ramach wdrażania innowacji oraz z myślą o poszerzającym się z roku na rok gronie klientów, uruchomiono projekt stawiający na e-usługi:
- Polish Lingerie to bardzo funkcjonalna platforma – przyznaje Elżbieta Kacała, asystentka zarządu w Podlaskim Klastrze Bielizny. - Każdy klient, z każdego miejsca na świecie, może obejrzeć zdjęcia kolekcji i zapoznać się z ofertą każdej z firm. Platforma powstała nie tylko z myślą o kliencie B2C, ale też B2B. Portal ten daje wiele możliwości, dlatego też planujemy go dalej rozwijać i rozbudowywać - dodaje.
Na arenie międzynarodowej
Dziś nazwy założycielskich firm, jak i tych, które z czasem dołączyły, to silne marki także poza granicami naszego kraju. Przedsiębiorcy mogą pochwalić się zaszczytną liczbą trzech milionów sztuk bielizny produkowanej rocznie, z czego 40% to odsetek sprzedaży eksportowej.
Białostoccy producenci bielizny co roku biorą udział w cieszących się ogólnoświatowym zainteresowaniem Międzynarodowych Targach Bielizny w Paryżu, gdzie jakością i wysoką klasą konkurują z tak znanymi markami jak np. Victoria's Secret czy Intimissimi. A podlaska bielizna szturmem zdobywa zagranicznych kontrahentów, tak w samej Europie (Niemcy, Włochy, Francja), jak i nawet na Dalekim Wschodzie (Japonia) czy w Ameryce Południowej (Brazylia).
Marta Drozdowska-Bednarz
marta.d@bialystokonline.pl