W środę w całym kraju odbędzie się egzamin gimnazjalny. To przedostatni taki test, bowiem zgodnie z reformą edukacji trwa wygasanie gimnazjów w całym kraju.
Pierwszego dnia uczniowie wykażą się wiedzą humanistyczną z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie oraz języka polskiego. Kolejnego dnia napiszą część matematyczno-przyrodniczą, a w piątek (19.04) czeka ich test z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i/lub rozszerzonym.
W województwie podlaskim łącznie do egzaminu gimnazjalnego przystąpi 10 795 uczniów z 231 szkół. Z samego Białegostoku test napisze 2710 osób.
Na sprawdzenie znajomości języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym zgłosiło się 8 817 uczniów (część podstawową piszą wszyscy). Najwięcej osób wybrało język angielski – 8775, rosyjski – 1182, niemiecki – 778, francuski – 40, hiszpański – 17 oraz włoski – 3.
Egzamin gimnazjalny ma formę pisemną, przystąpienie do niego (a nie wynik) jest warunkiem ukończenia szkoły.
Osoby, które z jakichś powodów nie pojawią się na egzaminie, będą mogły przystąpić do niego na początku czerwca. Uczniowie, którzy się spóźnią lub zostaną złapani na ściąganiu, również będą musieli napisać test w drugim terminie.
Gimnazjaliści muszą pamiętać o zabraniu ze sobą długopisów lub piór z czarnym atramentem. Na salę nie wolno wnosić maskotek, telefonów komórkowych, jedzenia czy napojów.
ARKUSZE I ODPOWIEDZI
Na stronie
Centralnej Komisji Edukacyjnej pojawiły się już arkusze z zadaniami, które młodzież pisała podczas egzaminu gimnazjalnego.
W przypadku testu z historii i wiedzy o społeczeństwie - uczniowie musieli wykazać się m.in. umiejętnością czytania ze zrozumieniem oraz czytania mapy, które przedstawiała rozwój Imperium Rzymskiego. Z kolei na podstawie mapy ukazującej granice państwa w roku śmierci Bolesława Krzywoustego oraz w roku śmierci Władysława Łokietka trzeba było ocenić prawdziwość podanych w teście zdań.
Młodzież musiała także uzupełnić zdania ilustracji. Trzeba było określić w jakim stylu jest ona zbudowana i wskazać charakterystyczne cechy - chodziło o styl gotycki. Na podstawie diagramu trzeba też było wskazać, z którego podatku pochodziły największe wpływy do budżetu państwa.
Łącznie na uczniów czekało 25 zadań.