Ten odcinek drogi S19 połączy dwa województwa. Kolejny krok w stronę Via Carpatia
Powstająca droga ekspresowa S-19 już wkrótce połączy trzy największe miasta Polski wschodniej – Białystok, Lublin i Rzeszów. Stanowić będzie część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Decyzję o zezwoleniu na realizację jej kolejnego odcinka wydał dzisiaj (30.1) wojewoda podlaski Jacek Brzozowski.
Podlaski Urząd Wojewódzki
Decyzja dotyczy odcinka łączącego Malewice (gm. Dziadkowice, powiat siemiatycki) z Chlebczynem, znajdującym się już na terenie województwa mazowieckiego.
W ramach inwestycji powstanie przeszło 25 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Towarzyszyć jej będzie cała infrastruktura – dwa węzły drogowe, dwa MOP-y, ponadto estakady, mosty i wiadukty, a także przejścia dla zwierząt. Powstanie również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
- Wierzę, że takie decyzje będę podpisywał często, żeby nasza podlaska sieć drogowa mogła się dynamicznie rozwijać – mówił wojewoda podczas spotkania z mediami. – To ważna decyzja, tym bardziej, że nowy odcinek stanowić będzie część drogi integrującej systemy drogowe praktycznie całej Europy Wschodniej, począwszy od Litwy aż po Turcję - dodał.
Na uroczystym podpisaniu dokumentów był również poseł Krzysztof Truskolaski, członek sejmowej komisji infrastruktury. Zwracał on uwagę, że co prawda prace związane z S-19 na Podkarpaciu i Lubelszczyźnie są bardziej zaawansowane, ale robione jest wszystko, aby nadrobić opóźnienia.
- Wyzwań związanych z infrastrukturą na Podlasiu jest naprawdę wiele. Takie trasy, jak na przykład Białystok-Ełk również powinny uzyskać status drogi ekspresowej. Wierzę, że dzięki naszej współpracy z ministerstwem infrastruktury będzie to możliwe już niedługo - podkreślał lider podlaskiej PO.
Szczegóły projektu. Skorzystają mieszkańcy gmin i spedycja
Konieczność budowy odcinka Malewice - Chlebczyn wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Poprowadzenie ruchu poprzez nowo wybudowaną drogę ekspresową nr S19. pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu.
Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem drogi ekspresowej.
Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji. Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo - czytamy na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kamil Pietraszko
24@bialystokonline.pl