Teatr Dramatyczny przedstawia plany na nowy rok. I podsumowuje ostatnie półrocze
W marcu zaplanowano premierę spektaklu Czarnobyl. Last minute. Następnie m.in. Śmierć komiwojażera i Glany na glanc. Ponadto Teatr Dramatyczny planuje szereg innych działań – Scenę Inicjatyw Artystycznych, warsztaty, czytania performatywne i Dyskusyjny Klub Teatralny.
Anna Dycha
W lipcu zeszłego roku Teatr Dramatyczny zmienił dyrektora. Została nim Agnieszka Korytkowska-Mazur. Nowa dyrektor podsumowała półrocze i przedstawiła plany na nowy rok.
Tegoroczne premiery
Teatr Dramatyczny rozpoczął rok premierą spektaklu Gąska Nikołaja Kolady, który zainaugurował Scenę Inicjatyw Artystycznych. W jej ramach planowane są dwa kolejne monodramy. Na marzec przygotowywana jest premiera Czarnobyl. Last minute – pełen spektakl po wystawieniu czytania performatywnego. W kwietniu Śmierć komiwojażera, jedno z najwybitniejszych dzieł Arthura Millera. Na maj przygotowywana jest premiera Glanów na glanc, sztuki, która jest ważnym głosem w dyskusji nad zagrożeniem, jakie niesie ideologia, a także bajki lub lektury dla dzieci/młodzieży. Z kolei w listopadzie premiera Papuszy, historii najsłynniejszej poetki cygańskiej, rozsławionej przez polskich poetów: Jerzego Ficowskiego i Juliana Tuwima.
Warsztaty, akcje miejskie i nowa strona internetowa
Teatr planuje też warsztaty teatralne, dramaturgiczne i master class. Kontynuowany będzie cykl czytań performatywnych (re)interpretacje. slap czytań, a także akcja TUczyTAMy w ramach Festiwalu Literackiego Przeczytać Białystok.
W planach akcje miejskie z grupą Super Super – pierwsza to budki Wymień się, miejsca wymiany książek i płyt. Kolejna – Siedziska na przystankach – akcja promocyjna przyciągania widzów do Teatru. Powstanie też Dyskusyjny Klub Teatralny oraz organizowane będą warsztaty dla osób 50+ pod hasłem Teatr Seniora/Duże Węgierki. Ruszyła także nowa strona internetowa Teatru z systemem sprzedaży biletów. Godziny pracy zmieniła kasa (od wtorku do niedzieli od 14 do 20), pojawił się bilet rodzinny.
Dramatyczny odchodzi od prezentacji gwiazd
Agnieszka Korytkowska-Mazur podsumowuje ostatnie półrocze Teatru.
- Pierwszą nową propozycją było czytanie performatywne Czarnobylskiej modlitwy z udziałem Uniwersytetu Trzeciego Wieku – wymienia dyrektor teatru. – Dla nas ważne są kooprodukcje. Czarnobylska modlitwa była częścią festiwalu Inny wymiar, organizowanego przez Białostocki Ośrodek Kultury.
Inny przykład kooprodukcji to Festiwal Literacki Przeczytać Białystok, we współpracy ze stowarzyszeniem Fabryka Bestsellerów i wydawnictwami, a w jego ramach akcja TUczyTAMy.
Teatr zainicjował akcję Wspóltura, która była odpowiedzią na oddolną energię białostockiego środowiska. Ruszyły też comiesięczne czytania performatywne (re)interpretacje. slap czytań, premierę miał także spektakl taneczno-aktorski I move you.
Pierwszą pełnowymiarową propozycją Teatru był spektakl Wariatka z Chaillot z udziałem artysty z Białegostoku – Kobasa Laksy, autora scenografii.
- Odchodzimy od prezentacji gwiazd – podkreśla Korytkowska-Mazur. – Nie chcemy, by zespół był dodatkiem do znanych osób. Chcemy także przedstawić nowe twarze młodych aktorów.
Inne projekty to: Eksperyment serca z udziałem osób niesłyszących i badanie Diagnoza partycypacji w kulturze w województwie podlaskim. Teatr rozpoczął też rozmowy o kooprodukcjach światowych i współpracę z Biurem Festiwalowym organizującym działania w ramach Europejskiej Stolicy Kultury. Ponadto przy budynku Teatru zamontowano stojaki rowerowe. Niebawem pojawią się kolejne.
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl