Te bóstwa stanęły w sercu Białegostoku. Patronują porom roku
Rzeźby mitologicznych bóstw stanęły w fontannach salonu Ogrodu Branickich w Białymstoku. To ostatni etap prowadzonych od 9 lat prac w barokowym ogrodzie.
Marcin Jakowiak/UM Białystok
Flora, Ceres, Bachus i Saturn, rzeźby tych mitologicznych bóstw stanęły w fontannach salonu Ogrodu Branickich w Białymstoku. Po wiosennym uruchomieniu fontann będzie można podziwiać bogactwo form wystroju rzeźbiarskiego białostockiej rezydencji Jana Klemensa Branickiego, patrona roku 2021.
Koniec ostatniego etapu prac rewaloryzacyjnych: pojawiły się nowe rzeźby
W parterach salonu Ogrodu Branickich w Białymstoku zakończył się ostatni etap prac rewaloryzacyjnych. W czterech ogrodowych fontannach pojawiły się rzeźby mitologicznych bóstw: Flory, Ceres, Bachusa i Saturna, patronujących czterem porom roku - wiośnie, latu, jesieni i zimie.
Wykonane w wapieniu Varovik rzeźby otoczone są kompozycją ze skały wulkanicznej. To współczesny odpowiednik rudy darniowej, stosowanej w XVIII wieku dla wzmocnienia efektu dźwiękowego spadającego strumienia wody. Autorem kamiennych alegorii jest rzeźbiarz Lyubomir Grigorov z Sofii (Bułgaria), a całej kompozycji – architekt Czawdar Todorow z Warszawy.
Koszt zaprojektowania i wykonania rzeźb czterech pór roku wraz z ich montażem to prawie 363 tys. zł.
9 lat prac, 36 nowych rzeźb
Prace nad uzupełnieniem dekoracji rzeźbiarskiej w salonie ogrodowym trwały, z roczną przerwą, dziewięć lat. W tym czasie wykonano 36 nowych rzeźb. 16 z nich ustawiono w linii boskietu (w latach 2012-2015), a kolejnych 20 – w bukszpanowych parterach (2015-2020). Obecny wystrój rzeźbiarski salonu ogrodowego tworzą 54 wolno stojące rzeźby.
– W nadchodzącym sezonie, po wiosennym uruchomieniu fontann, będzie można w pełni podziwiać bogactwo wystroju rzeźbiarskiego rezydencji Jana Klemensa Branickiego, patrona roku 2021 – powiedział zastępca prezydenta Rafał Rudnicki.
Jak podaje białostocki Departament Komunikacji Społecznej, odtworzenie dekoracji rzeźbiarskiej było jednym z głównych założeń Koncepcji rewaloryzacji barokowego Ogrodu Branickich w Białymstoku z 2007 roku, a podstawą ich wykonania – zbiór unikatowych rycin z połowy XVIII wieku, wykonanych na zlecenie Jana Klemensa Branickiego.
Analiza ikonograficzna autorstwa ks. dr. Jana Niecieckiego pozwoliła na uzupełnienie istniejącej dekoracji ogrodowej (18 zabytkowych rzeźb w alei głównej) o niezachowane formy i treści. Dopiero po zakończeniu prac rekonstrukcyjnych w parterach widać, że dekoracja rzeźbiarska nie służyła tylko celom estetycznym, ale niosła też ważne treści, będące wizualnym dokumentem tamtej epoki.
Rekonstrukcję rzeźb w salonie ogrodowym powierzono 5 wykonawcom
Kolumny, zaprojektowane przez architekta Tomasza Rogalę, są dziełem Pracowni Konserwatorskiej GALERIA z Białegostoku (6 kolumn trejażowych) oraz Pracowni Kamieniarstwa Artystycznego KAM-ART z Miedzianej Góry (2 kolumny kamienne). Autorem waz na kolumnach i sąsiadujących z nimi herm jest rzeźbiarz Michał Jackowski z Białegostoku (16 rzeźb). W skrajnych parterach odtworzono zespół 16 kamiennych puttów, przedstawiających alegorie 12 znaków Zodiaku i 4 żywiołów. Każdy z parterów symbolizuje jedną z czterech pór roku. Putta stojące w parterze Lata zaprojektował i wykonał Michał Jackowski z Białegostoku. Natomiast rzeźby do pozostałych parterów: Jesieni, Zimy i Wiosny, wykonał Grzegorz Kwapisiewicz z Suchedniowa.
Paulina Górska
paulina.gorska@bialystokonline.pl