Tak drogiej inwestycji obejmującej Białystok jeszcze nie było. Umowa podpisana
To największa inwestycja w Polsce ostatnich lat - jest warta 3,3 mld zł. W piątek podpisano umowę na przebudowę linii kolejowej Białystok - Czyżew.
Ewelina Sadowska-Dubicka
Miliardowa inwestycja obejmie Białystok
- Jest no największy, wydaje mi się, kontrakt infrastrukturalny, który po wojnie zostaje podpisany - mówi Piotr Jurczyk prezes zarządu Intercor Sp. z o.o.
To właśnie spółka Intercor zrealizuje kontrakt na budowę ważnego fragmentu linii kolejowej Rail Baltica: Czyżew - Białystok. Umowę z PKP podpisała w piątek w Białymstoku.
Przy zawieraniu kontraktu obecny był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Polskie budowy nie zostały zatrzymane w czasie epidemii koronawirusa, koronawirus nie zatrzymał wszystkich projektów inwestycyjnych - przypomina minister.
Adamczyk dodawał też, że umowy, takie jak dzisiejsza, to setki miejsc pracy. Cieszy się, że liderem konsorcjum jest polskie przedsiębiorstwo (partnerzy to Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.).
- Polski kapitał, polski potencjał, polskie doświadczenia i polskie kompetencje - podkreślał.
- Tak jak budowa dworca, kolei warszawsko-petersburskiej była istotnym elementem rozwoju miasta Białegostoku, tak ja żywię taką nadzieję, że ta trasa, będzie istotnym przyczynkiem do tego, że będziemy się rozwijać, będziemy przechodzić proces industrializacji już w tym wymiarze nowoczesnym - dodawał wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Cała Rail Baltica w 2027
- Realizacja Rail Baltici jest jedną ze sztandarowych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej. Rai Balticę mamy zrealizowaną od Warszawy do Czyżewa, Sadowne - Czyżew jesteśmy na końcowym etapie robót wykończeniowych, Czyżew - Białystok jest bardzo istotnym elementem, który nam pozostał - mówi prezes PKP Ireneusz Merchel i dodaje, że po pracach na całej trasie Białystok - Warszawa pozostaną jeszcze fragmenty Białystok - Ełk i Ełk granica państwa.
W sumie w granicach Polski będzie biegło blisko 400 km trasy (zrealizowane jest już 120 km), a w krajach bałtyckich - 800 km.
- Zakładamy, że rok 2027 będzie tym, gdy Rail Balica od Tallina, przez Rygę, Kowno z odgałęzieniem do Wilna, przez Ełk, Białystok dojedzie do Warszawy - liczy Merchel.
Do Warszawy w 90 minut
Prace na odcinku Czyżew-Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Mieszkańcy Białegostoku zyskają nowy przystanek - Zielone Wzgórza. Na stacji Białystok zbudowane zostaną 4 nowe zadaszone perony. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.
- Zmodyfikowaliśmy projekt, który pierwotnie zakładał prędkość do 160 km/h, gdzie zostawało kilkanaście skrzyżowań, przejazdów w poziomie szyn. W tej chwili będzie to linia w całości bezkolizyjna, wszystkie przejazdy będą dwupoziomowe, będą wybudowane nowe wiadukty, nowe przejścia. Prędkość pociągów osiągnie 200 km/h - przypomina prezes PKP.
Po zakończeniu robót, pociąg Białystok - Warszawa będzie jechał 1 godz. 25 min., a te, które po drodze będą zatrzymywały się - 1 godz. 45 min.
Konsorcjum z Intercor ma na roboty 37 miesięcy - powinno zakończyć je w lipcu 2023 r.
- Jest to dla nas bardzo duże wyzwanie i zobowiązanie - ocenia prezes Piotr Jurczyk, ale liczy, że zadaniu podoła. - Zespół, który posiadamy jest sprawdzony, z nim zrealizowaliśmy z sukcesem wiele inwestycji, które służą społeczeństwu.
Sfinansuje UE
Przebudowa linii kolejowej Białystok - Czyżew będzie kosztowała 3,3 mln zł. Sfinansują je środki unijne z Funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF).
W piątek PKP podpisały też z marszałkiem województwa Arturem Kosickim umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na budowę linii kolejowej Śniadowo - Łomża. Inwestycja ta ma powstać w latach 2022-2023.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl