Biznes

Wróć

Szukasz pomysłu na biznes? Zobacz, które franczyzy z Podlasia zarabiają miliony

2024-08-08 07:08:43
Koku Sushi, The White Bear Coffee czy U Lodziarzy to szyldy, które mijamy na co dzień w Białymstoku. Jednak na stolicy województwa podlaskiego świat się nie kończy. Sprawdź, które podlaskie franczyzy z powodzeniem wypłynęły na szerokie wody ogólnopolskiego i światowego rynku.
Mat. prasowe / Wikipedia/ Oficjalny FB
Franczyza to gotowy i dość bezpieczny pomysł na biznes. Polega on na współpracy dwóch stron: franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawcą jest tu rozpoznawalna marka o ugruntowanej pozycji na rynku, a franczyzobiorcą - przedsiębiorca, który chce wejść na rynek pod znanym szyldem i pod skrzydłami bardziej doświadczonego partnera biznesowego. Rozwiązanie to niesie ze sobą wiele korzyści i może znacząco obniżyć początkowe koszty. Należy jednak pamiętać, że potencjalny franczyzobiorca powinien posiadać odpowiedni kapitał na wkład własny.

W naszym regionie wyrosły prawdziwe franczyzowe imperia, które od lat przynoszą wielomilionowe zyski.

Fit Cake

To pierwsza w Polsce sieć niecukierni oferująca słodkości w pełni bez cukru i bez glutenu. Pomysł na zdrowe desery powstał jako alternatywa dla tradycyjnych ciast czy słodyczy. Marka zrodziła się w 2016 roku w Białymstoku. Jej założycielami są Ewelina Choińska i Rafał Kościuk. Od momentu powstania Fit Cake kieruje się hasłem No sugar, no problem. Zgodnie z tą ideą, znajdziemy tam zdrowe łakocie takie jak: ciacho bez cukru, torty bezglutenowe, batony funkcjonalne czy desery w słoiczkach. Fit Cake może pochwalić się również kawą z własnej palarni Ok Coffe.

Wraz z biegiem czasu menu niecukierni poszerzyło się o desery bez glutenu, bez laktozy, keto i dla wegan. W 2022 roku Fit Cake jako pierwsza franczyza na rynku zaoferowała klientom zmagającym się z zespołem Sibo specjalną dietę Fodmap.

Z małej manufaktury powstałej w Białymstoku zaczęła rozwijać się sieć, która swoim zasięgiem obejmuje już ponad 80 fit kawiarni w różnych miastach w Polsce i na świecie. Poza granicami naszego kraju szyld białostockiej niecukierni znajdziemy m.in. na Malcie, w Rumunii, Hiszpanii, Szwecji i Austrii. Rodzima franczyza stale się rozwija, czego dowodem jest realizacja kolejnych 24 nowych niecukierni w Polsce i 6 za granicą, w tym w USA i Dubaju.

Koku Sushi

Białostockie Koku Sushi jest firmą rodzinną, prowadzoną przez Mariusza, Urszulę i Piotra Olechno. W 2004 roku to właśnie oni otworzyli Orient Express - pierwsze miejsce serwujące sushi w stolicy województwa podlaskiego. Sam koncept Koku Sushi narodził się nieco później, bo w 2011 roku. Pierwszy lokal pod tym szyldem powstał przy ulicy Kilińskiego i znajduje się tam do dziś (jest to jeden z dwóch lokali własnych marki Koku Sushi). Rok później, tym razem w Łomży otworzyła się druga restauracja własna. W 2013 roku świętowano otwarcie pierwszego lokalu franczyzowego - pojawił się on w Ostrowie Wielkopolskim.

W menu Koku Sushi znajduje się ponad 85 różnych rolek sushi oraz m.in. wybór orientalnych zup, dania na parze i desery. Wywodząca się z Białegostoku Koku Sushi to największa franczyza sushi barów w kraju. Obecnie w całej Polsce pod jej szyldem działa 49 restauracji w 50 różnych miastach.

The White Bear Coffee

Pierwsza kawiarnia z Miśkiem powstała w 2019 roku przy ulicy Sienkiewicza 6 w Białymstoku. Nie mogło być inaczej, ponieważ The White Bear Coffee to całkowicie białostocka marka. Z czasem w mieście pojawiły się kolejne punkty - łącznie jest ich 5. The White Bear Coffee to sieć kawiarni specjalizująca się w kawie z segmentu specialty – ziarnach najwyższej jakości, rzemieślniczo palonych i parzonych metodami przelewowymi.

Za wykreowaniem Miśka stoi Urszula Olechno (prowadzi również firmę Koku Sushi) i Łukasz Kaliciński. W stolicy Podlasia, pod szyldem białego misia funkcjonuje również rzemieślnicza palarnia kawy. Założyli ją Marcin Zalewski i Łukasz Kaliciński. Połączyli siły z właścicielami sieci Koku Sushi, by pod nazwą The White Bear Coffee otworzyć sieć kawiarni i lodziarni.

Poza Białymstokiem, sieć The White Bear Coffee liczy obecnie 13 kawiarni franczyzowych w całym kraju, m.in. w Łomży, Warszawie, Krakowie, Lublinie, Giżycku czy Olsztynie.

Grupa Chorten

Grupa Chorten wywodzi się z Podlasia. Została założona w 2009 roku. Prezesem Grupy Chorten jest Krzysztof Pakuła. Grupa powstała z inicjatywy 13 właścicieli sklepów spożywczych mających wieloletnie doświadczenie w biznesie, jako odpowiedź na sytuację na polskim rynku zdominowanym przez zagraniczne sieci handlowe.

W połowie 2012 roku Grupa Chorten stworzyła markę własną premium Z Podlaskiej Spiżarni. W 2020 roku Grupa Chorten osiągnęła zasięg ogólnopolski. Obecnie sieć liczy 2397 sklepów w całej Polsce i stale się rozwija.

Multi Ice Group

Pochodząca z Podlasia, a konkretniej z Zaścianek koło Białegostoku firma Multi Ice Group jest właścicielem czterech gastronomicznych marek franczyzowych: U Lodziarzy - Wytwórnia Lodów Polskich, Lody Bonano, BuBu Bubble Tea i Crazy Dog. Założycielem Multi Ice Group jest Radosław Charubin. W sumie pod ich szyldami działa ponad 300 lokali w całym kraju.

U Lodziarzy

Podlaska wytwórnia Lodów Polskich U Lodziarzy to obecnie największa w Polsce sieć franczyzowa lodziarni tradycyjnych. Pierwszy lokal otworzył się w 2015 roku w Białymstoku. Obecnie pod szyldem sieci działa blisko 100 punktów w całym kraju. U Lodziarzy znajdziemy polskie lody według oryginalnej receptury.

BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea jest podlaską marką oferującą kolorowe herbaty charakterystycznymi strzelającymi kulkami tapioki. Pierwszy punkt BuBu Bubble Tea powstał w czerwcu 2022 roku w Galerii Alfa w Białymstoku. Aktualnie bąbelkowej herbaty możemy napić się w 30 punktach BuBu Tea w całej Polsce.

Lody Bonano

Franczyza Lody Bonano podobnie jak pozostałe marki firmy Multi Ice Group powstały na Podlasiu. Na rynku istnieją już niemal 20 lat. Obecnie pod szyldem Lody Bonano funkcjonuje ponad 200 lokali w całym kraju. Głównym produktem marki są lody świderki, ale menu uzupełnia wybór zimnych deserów, granit, kaw i Bąbel Wafli.

Pierwsze lodziarnie tej sieci pojawiły się w 2003 roku w Białymstoku.

Crazy Dog

Jest to sieć punktów z hot dogami. Oprócz gorących kiełbasek w bułce, w ofercie Crazy Dog są też zapiekanki oraz frytki. Jeden z pierwszych lokali franczyzowych Crazy Dog otworzył się w maju 2022 roku w Świnoujściu.
Agata Rosińska
24@bialystokonline.pl