Sztuczna inteligencja pomoże Straży Ochrony Kolei. Czy AI zastąpi funkcjonariuszy?
Rozwiązania opracowane przez naukowców z IDEAS NCBR mają wesprzeć funkcjonariuszy SOK w efektywniejszym zwalczaniu tych zagrożeń. Jakie są plany?
Kacper Warowny / SOK
Sztuczna inteligencja wchodzi w branżę kolejową
Ponad 3 tysiące funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei nadzoruje około 19 tysięcy kilometrów linii kolejowej. W 2023 roku zanotowano blisko 7400 przestępstw oraz wykroczeń na obszarze kolejowym, łącznie z kradzieżą sieci trakcyjnej. Teraz SOK podpisała umowę z ośrodkiem badawczo-rozwojowym dotyczącą współpracy w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji.
Celem jest opracowanie narzędzi zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej poprzez skuteczniejsze wykrywanie sprawców, co wpłynie na ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów. Jak? Wykorzystując do tego sztuczną inteligencję.
- AI Shield to oprogramowanie stworzone przez zespół badaczy z IDEAS NCBR, bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji. Współpraca opierać się będzie na danych i analizach udostępnionych przez Straż Ochrony Kolei. Naukowcy z IDEAS NCBR mają za zadanie usprawnić wykorzystanie zasobów SOK, w tym patroli zmotoryzowanych, pieszych i mieszanych przy użyciu dostępnych środków ochrony. System AI Shield ma nie tylko wspomagać działania prewencyjne, ale także zwiększać wykrywalność sprawców wykroczeń i przestępstw na kolei. Dzięki wypracowanym rozwiązaniom przez sztuczną inteligencję możliwe będą skuteczniejsze działania prewencyjne, minimalizujące ryzyko kradzieży sieci trakcyjnej, bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w kursowaniu pociągów - wyjaśnia Piotr Żłobicki, rzecznik prasowy Straży Ochrony Kolei.
AI wsparciem w codziennej pracy SOK, czy zagrożeniem dla funkcjonariuszy?
AI nie ma na celu zastąpienia funkcjonariuszy, lecz stanowi wsparcie w ich codziennej służbie. Algorytmy mogą błyskawicznie znaleźć optymalne rozwiązanie w konkretnej sytuacji, poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów ochrony – na przykład podjęcia odpowiednich działań na obszarze kolejowym, gdzie liczba funkcjonariuszy jest ograniczona.
Służby zajmujące się infrastrukturą krytyczną operują na ograniczonych zasobach, a decyzje podejmowane przez ludzi mogą stać się schematyczne i przewidywalne dla sprawców przestępstw. Narzędzia AI nie są narażone na tego typu ograniczenia poznawcze. Sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania nieprzewidywalnych planów obronnych, co utrudnia atakującym skuteczne działania.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl