Aktualności

Wróć

Szprycha nr 3 przez województwo podlaskie. Rusza II etap konsultacji z mieszkańcami

2022-05-10 18:00:20
Do Centralnego Portu Komunikacyjnego planowanego między Warszawą i Łodzią ma prowadzić 12 tras kolejowych. Jedną z nich będzie tzw. szprycha nr 3 przebiegająca przez Łomżę i Kolno. Kiedy będzie gotowa? Spółka CPK rozpoczyna II etap konsultacji z mieszkańcami.
CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 140-kilometrowego odcinka Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment linii kolejowej nr 29, czyli tzw. szprychy nr 3, który przebiega przez województwa mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

W październiku i listopadzie odbyło się w sumie 17 spotkań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK. Zostały wówczas określone cztery warianty kolejowej „szprychy” nr 3. Lada dzień, 16 maja, ruszy II etap konsultacji społecznych. Spotkania w województwie podlaskim odbędą się w Kolnie (18 i 24 maja), Miastkowie (23 maja), Zambrowie i Piątnicy (25 maja), w Śniadowie i Troszynie (26 maja), w Łomży (1 i 2 czerwca) oraz w Małym Płocku (3 czerwca).

Po spotkaniach, w ciągu najbliższych miesięcy, zostanie wykonana analiza kosztów i korzyści oraz tzw. analiza wielokryterialna w celu wyboru wariantu inwestorskiego. Zostanie on włączony do wniosku o decyzję środowiskową (wraz z dwoma wariantami alternatywnymi). Ostatni etap będzie obejmować przedstawienie elementów koncepcji programowo-przestrzennej dla wybranego wariantu inwestorskiego. Zakończenie tego etapu zakładane jest na II kwartał 2023 r.

Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma powstać do końca 2027 r., a druga - Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko do końca 2032 r.

Wariantowanie rozwiązań dla stacji kolejowej Łomża przewiduje wytrasowanie linii CPK przez Łomżę, w miejscu placu ładunkowego dla pociągów cargo, który jest dziś w opłakanym stanie. W centrum Łomży powstanie dworzec, a stacja towarowa powstanie w okolicach miejscowości Konarzyce. Lokalizacja stacji pasażerskiej w mieście, a infrastruktury cargo poza nim, oznacza zmniejszenie ruchu samochodów ciężarowych, znaczne skrócenie czasów podróży i podniesienie atrakcyjności miasta dla inwestorów i turystów.

Jeśli chodzi o parametry projektowe, możliwe są różne rozwiązania w zakresie przejścia linii kolejowej przez Łomżę: w poziomie „0” (w poziomie terenu) lub „+1” (na nasypie, na murze oporowym albo na estakadzie). Przejście w poziomie „-1”, czyli np. tunel, nie jest rozpatrywane. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych, w tym m.in. z ul. Sikorskiego (DK63), Wojska Polskiego (DK63) i Nowogrodzką.

Z prognoz CPK wynika, że z i do Łomży podróżować będzie ok. 2,2 tys. pasażerów dziennie.

Budowa całej szprychy nr 3, czyli odcinka: CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Warszawy do Łomży do 1 godz. 15 min, a do Kolna do półtorej godz. Pociągi pasażerskie mają się tędy poruszać z prędkością do 250 km/h, a lekkie pociągi towarowe do 120 km/h.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. W ten sposób ponad 1 mln mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl